Zoznám sa s inteligentnou navigáciou pre elektrické autá, Electroad!

Zoznám sa s inteligentnou navigáciou pre elektrické autá, Electroad!

Kamarátstvo zo strednej školy prerástlo až do spoločného podnikania. Reč je o Jurajovi Majerovi a Štefanovi Kasalovi, absolventoch Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. So svojou inteligentnou navigáciou pre elektrické autá, Electroad, majú veľké plány.


Juraj sa zúčastnil trojtýždňového inovačného kempu v Izreali, vďaka ktorému si uvedomil, že musí využiť to, čo vie a urobiť z toho niečo, po čom bude v budúcnosti dopyt.

Mohli by ste sa nám, Juraj a Štefan, na začiatku trošku predstaviť…
J: Po vyštudovaní strojného inžinierstva na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave som 2,5 roka pracoval v Prahe v spoločnosti Porsche Engineering Services. Následne som sa vrátil do Trnavy kvôli jednej pracovnej výzve. Na základe svojich pracovných skúseností som sa však rozhodol posunúť ďalej a pustil sa do vlastného podnikania.
Š: Po ukončení štúdia na Fakulte informatiky a informačných technológií na STU som začal pracovať v slovenskej pobočke Software House. Tu som sa venoval vývoju a prevádzke komplexného systému pre slovenské obce a mestá. Po viac ako 3 rokoch som sa rozhodol zvoľniť a spraviť si voľno. S Jurajom sa poznáme už od strednej školy a naša pracovná spolupráca začala veľmi rýchlo. Prišiel za mnou, že hľadá človeka, ktorý sa vyzná v IT službách, tak som šiel do toho.

Juraj, ako sa ti v hlave zrodil nápad s produktom Electroad?
Prvotným cieľom novozaloženej firmy bolo ponúkať vývojové a inžinierske služby v oblasti automobilového priemyslu so zameraním na dynamiku vozidla. O tieto úzko profilované služby bol síce záujem, ale proces získavania zákazky trval veľmi dlhý čas. V Nádvorie Coworking, odkiaľ pracujem, som sa dopočul o možnosti zúčastniť sa trojtýždňového inovačného kempu v Izraeli. Podal som si prihlášku a vyšlo to. Kempu sa zúčastnilo celkom 7 spoločností z každej krajiny V4. Naučili nás tam pochopiť, čo to podnikanie je, čo všetko zahŕňa a snažili sa nás nakopnúť tým správnym smerom. Po absolvovaní tohto kempu som si uvedomil, že musím využiť to, čo viem a čo som sa naučil na univerzite a urobiť z toho niečo, po čom je alebo môže byť v budúcnosti dopyt. A tak som sa rozhodol vytvoriť inteligentnú navigáciu pre elektrické autá, Electroad.

 

„Prvým krokom je ráno zobudiť sa, vstať a začať spoznávať svet a ľudí."

 

Na akom princípe produkt funguje? Čo dokáže?
Electroad predpovedá spotrebu vozidla v kilowattoch na základe prevýšenia trasy, rýchlosti, dopravnej premávky, počasia a konkrétnych parametrov vozidla. Vzhľadom aj na batériu auta a jeho kapacitu, produkt dokáže naplánovať cestu tak, aby ju užívateľ zvládol, pričom mu ukazuje aj presné miesta s nabíjacími stanicami. Nevychádzame z priemerných spotrieb vozidla, ani z predchádzajúcich, ani z tabuľkových hodnôt, ale naozaj predpovedáme spotrebu v reálnom čase na základe získaných dát. Produkt funguje tak, že zákazník zadá kam chce ísť, prebehne výpočet a do pár sekúnd mu ukáže naplánovanú trasu. Momentálne sme vo fáze technického vývoja.
Chceme pôsobiť aj na B2B trhu. Ide o to, aby sa naše služby zjednocovali, preto chceme spolupracovať aj s ostatnými firmami.

Koľko ľudí v súčasnosti pracuje na jeho vývoji?
Momentálne my dvaja, ale spolupracujeme s rôznymi externými konzultantmi a mentormi. Tí nám pomáhajú v oblastiach, ako je business development, service design, ochrana duševného vlastníctva a odpovedajú nám na rôzne technické otázky. Taktiež na súťažiach ako je TECH INNO DAY a PowerUp! Competition sme mali možnosť odkonzultovať náš projekt s viacerými odborníkmi. Konzultácie nám pomohli hlavne v utriedení myšlienok, definovaní priorít a taktiež získaní kontaktov na potencionálnych zákazníkov alebo partnerov.


Vďala kontaktom z TECH INNO DAY sa Juraj a Štefan spojili s UpCity v Bratislave. Zapožičali im elektrické auto na testovanie, vďaka čomu mohli zvalidovať ich algoritmus a demonštrovať projekt.

Stretávate sa vo svojich začiatkoch aj s nejakými prekážkami? Kde vidíte najväčší problém?
Uff, kde len začať. (smiech) Keďže je náš produkt rôznorodý, veľakrát sme premýšľali napríklad nad tým, v akej forme bude, či si ho bude môcť zákazník stiahnuť do mobilu vo forme aplikácie alebo bude už priamo inštalovaný v autách, a podobne. Rozhodovanie je občas náročné, ale veľmi smerodajné v tom, ako sa bude nápad a podnikanie uberať. Stojí to veľa času, peňazí a rozhovorov. Aby sme to zhrnuli, najväčšou výzvou bolo pre nás určovanie priorít. Musíme vychádzať zo svojich skúseností z minulých zamestnaní, z intuície alebo prieskumov trhu, a tak sa posúvať ďalej.

Čo plánujete ďalej? Kam povedú vaše nasledujúce kroky?
Momentálne je našim cieľom rozbehnúť prototyp, pravidelne merať a vyhodnocovať dáta. Popri tom sa stretávame prvými potencionálnymi zákazníkmi. Od nich získavame cennú spätnú väzbu, na základe ktorej náš produkt ďalej usmerňujeme a vylepšujeme. Dôležité je, aby sme sa nezasekli doma, ale naopak, vyťažili zo seba a z našich stretnutí maximum.

Nedávno ste sa zúčastnili našej súťaže TECH INNO DAY. Prečo ste sa rozhodli zúčastniť a čo vám účasť priniesla?
Po tom ako sme sa spolu prvýkrát stretli v coworkingu a navrhli ste nám možnosť súťažiť, priznáme sa, že sme o našej účasti dosť pochybovali. Prišlo nám to ako strata času, hovorili sme si: „Máme predsa toľko práce s vývojom nášho produktu, nebudeme sa zdržiavať súťažou.“ Priznáme sa, že na druhej strane sme sa aj báli prezentovať pred plným hľadiskom ľudí, keďže vlastne ešte stále len pracujeme na vývoji produktu. Následne sme sa stretli s našimi kamarátmi, ktorí už pár súťaží zažili, a tí naše rozhodnutie zmenili. Súťaž sme zrazu začali brať ako výzvu. Povieme vám, odprezentovať produkt za 5 minút, vysvetliť jeho podstatu, utriediť si priority a „predať ho“, je celkom oriešok.
Ako plus súťaží je určite to, že počujete názory ľudí a získate zaujímavú spätnú väzbu. Ste medzi štyrmi stenami s viacerými účastníkmi, s ktorými môžete diskutovať a vypočujete si ich prezentácie. Tiež sme sa porozprávali s niektorými známymi osobnosťami. Určite nebanujeme, že sme sa zúčastnili.

Čo by ste odporučili všetkým, ktorí majú v hlave zaujímavý nápad?
Aby sa ho nebáli realizovať! Musia hovoriť o svojom nápade s čo najväčším počtom ľudí. Predsa, dostať veľa spätnej väzby je za nezaplatenie. Určite budú prichádzať aj negatívne názory, ale netreba sa nechať odradiť. Je potrebné si ale uvedomiť, že s novým nápadom prichádzajú aj nové problémy, ktoré možno ešte nikto nevyriešil, ale to neznamená, že sa nedajú zvládnuť. Aby som to zhrnul, prvým krokom je ráno zobudiť sa, vstať a začať spoznávať svet a ľudí.

Ďakujeme!

O autorovi

Organizuje, šíri informácie, hýri nápadmi, dobre píše.
badurova@inqb.sk 
+421 917 669 155

Newsletter

Začítaj sa do našich noviniek a získaj tipy na inšpiratívne podujatia.

Pridaj sa k nám!
Zadajte správnu emailovú adresu
Už som registrovaný