Tibor Zavadil z DigFin: Svoj startup nepovažujem za prácu, ale za životný štýl, ktorý ma napĺňa
Digitálny finančný poradca DigFin začínal v inkubačnom programe ŠTART Univerzitného technologického inkubátora STU na jeseň 2021. Z nápadu sa mu podarilo rozbehnúť spoluprácu s viacerými bankami, založiť si startup a aktuálne plánuje expanziu do zahraničia. Neskôr má dokonca víziu založiť si vlastnú digitálnu banku. Ako vyzerala jeho cesta od prvých mesiacov vzniku nápadu, až po biznis, ktorý má jasné kontúry, nám prezradil zakladateľ startupu, Tibor Zavadil.
Ako vznikol nápad vytvoriť DigFin?
Nápad som dostal minulý rok (2021) v lete, keď som sa “slnil” na pláži v Sicílii. Ten rok som totiž refinancoval svoju hypotéku a prekvapilo ma, akým jednoduchým spôsobom zarobil môj finančný poradca niekoľko tisíc eur na províziách. Jeho práca mi pritom neprišla v ničom výnimočná - zavolal do niekoľkých bánk ohľadom aktuálnych podmienok, vyplnil papierovú žiadosť o hypotéku, ktorú mi dal podpísať a potom ju zaniesol do vybranej banky a hotovo! Povedal som si, že tento segment trhu nefunguje efektívne a preto som sa to rozhodol zmeniť.
V čom je DigFin jedinečný?
Vytvorili sme digitálny produkt, ktorý umožňuje našim klientom získať najlepšiu hypotéku na trhu priamo z ich mobilu bez potreby kamkoľvek chodiť a komukoľvek volať. Klient si na našej stránke vyplní generickú žiadosť o hypotéku, na základe ktorej mu zobrazíme ponuky hypoték všetkých bánk šité na mieru jeho finančnej situácii a jeho potrebám. Následne si vyberie viacero bánk (2 až 3), v ktorých chce o hypotéku požiadať. Všetko ostatné už vybavíme my za neho, takže klient vďaka nášmu riešeniu ušetrí veľa drahocenného času a energie.
Pre koho je DigFin určený?
Naša digitálna platforma je určená pre všetkých ľudí, ktorí chcú získať výhodnú hypotéku, prípadne refinancovať tú súčasnú čo najjednoduchším spôsobom – zo svojho mobilu, hocikedy a odkiaľkoľvek. Našu webstránku sme upravili tak, aby bola zrozumiteľná aj pre technicky menej zdatných užívateľov. Navyše ponúkame našim klientom kvalitný zákaznícky servis cez telefón alebo email (časom plánujeme pridať aj digitálneho asistenta - chatbota).
Máte ako firma svoje motto? Akú máte víziu?
Našim cieľom je prispieť k digitálnej transformácii finančného trhu. Ľuďom chceme priniesť nové produkty, ktoré im ušetria čas a peniaze. Keďže klient je u nás vždy na prvom mieste, našim mottom je umožniť ľuďom získať ten najvýhodnejší finančný produkt na trhu pri čo najmenšom úsilí. Našou víziou je založiť si vlastnú digitálnu banku (bez kamenných pobočiek), cez ktorú by sme mohli naše finančné produkty ponúkať priamo svojim klientom.
Medzi partnermi máte významné banky na Slovensku. Ako si spomínaš na stretnutia s prvými bankami?
Prvé banky som oslovil hneď po návrate zo spomínanej dovolenky, aby som si u nich overil, či by mali o digitalizáciu hypoték záujem. Prekvapila ma ich pozitívna reakcia. Niektoré banky sa mi dokonca priznali, že na digitalizácii hypoték už usilovne pracujú, takže sa mi potvrdilo, že sa v tejto oblasti rysuje veľká obchodná príležitosť. Preto som hneď začal zháňať potenciálnych partnerov, s ktorými by som mohol založiť svoj prvý startup. Nakoniec sa mi podarilo zohnať taký počet co-founderov, že sme sa rozhodli založiť si akciovku a spoločne investovať do vývoja nášho produktu.
Plánujete vraj expandovať aj na zahraničný trh. Aké krajiny a prečo práve tie?
Najbližšie sa chystáme expandovať do Čiech. Dôvodov je viacero – vzdialenosť, podobnosť jazyka, veľkosť trhu, takmer rovnaká legislatíva ohľadom sprostredkovania hypoték. Hlavným dôvodom však je to, že české banky sú v digitalizácii hypoték o krok dopredu pred slovenskými bankami. Náš produkt tam vieme ľahšie implementovať ako tu na Slovensku, kde zatiaľ musíme fungovať v hybridnej forme, teda nielen digitálne, ale aj papierovo. Nasledujúcou krajinou by mohlo byť napr. Rakúsko, ktoré by nám otvorilo dvere do nemecky hovoriaceho regiónu DACH.
Vnímaš nejaký rozdiel medzi slovenským a zahraničným trhom pre túto službu?
Zatiaľ čo digitalizácia hypoték v niektorých krajinách západnej Európy je už v plnom prúde, na Slovensku ešte len začína. Momentálne existuje na Slovensku len jedna banka, ktorá umožňuje finančnému agentovi požiadať o hypotéku pre svojho klienta čisto digitálnym spôsobom. Väčšina bánk naďalej požaduje doručiť žiadosť na pobočku v papierovej forme. Pritom v niektorých krajinách EÚ, ako napr. v Belgicku, má už väčšina bánk k dispozícii API rozhranie, cez ktoré môže prijímať nové žiadosti o hypotéku. Pevne verím, že táto zmena čoskoro nastane i u nás.
V našom inkubačnom programe ŠTART, ktorý bol pre DigFin prvý, si začínal sám a končil s niekoľkočlenným tímom. Mal si už predtým skúsenosť s vedením tímu?
Áno, pracoval som ako manažér vo viacerých firmách, takže s vedením ľudí mám isté skúsenosti. Rozdiel však spočíva v tom, že pred tým som viedol tímy ľudí, ktoré boli podstatne mladšie a menej skúsené než ja, takže mi veľa neoponovali. Teraz mám v tíme samých seniorov, ktorí sú nielenže starší ako ja, ale vedia o vývoji finančných produktov podstatne viac než ja sám, takže im samozrejme nemôžem nič „prikázať“, skôr sa s nimi musím dohodnúť. Naučil som sa, že svoje nápady si musím vedieť buď dobre obhájiť alebo ich flexibilne upraviť na základe feedbacku od svojich kolegov.
Posúva ťa DigFin aj po osobnostnej stránke? Zmenilo sa niečo v tvojom vnímaní, odkedy si s projektom začal?
Už dlhšiu dobu som túžil rozbehnúť vlastný startup a som veľmi rád, že sa mi to konečne podarilo. Svoje pôsobenie v DigFine ani nepovažujem za prácu, ale skôr za životný štýl, ktorý ma nesmierne napĺňa. Skutočne som v živote nepracoval na zaujímavejšom projekte ako práve na tomto svojom. Veľmi ma baví najmä rôznorodosť mojej pracovnej náplne. Každý deň sa ocitnem v niekoľkých roliach naraz, siahajúcich od riadiacich funkcií manažéra, cez vizionára a reprezentanta firmy až po technické funkcie analytika, programátora a testera.
Čo vám ako DigFinu na vašej ceste najviac pomáha?
Odhodlanie a pozitívne myslenie. Veľa ľudí mi totiž povedalo, že svoj nápad nemám šancu zrealizovať, že je to veľké riziko, nech radšej zostanem niekde zamestnaný a budem mať istotu. Ja som to aj skúsil, no nikdy ma práca, ktorú mi prikázali robiť moji nadriadení, dlhodobo nenapĺňala. Vždy som mal chuť vyvinúť niečo vlastné, byť sám sebou a môcť sa rozhodnúť tak, ako ja chcem, nebyť na nikom závislý. Sú to práve pocity sebarealizácie a slobody, ktoré ma ženú vpred.
Čo by si odporučil sám sebe, aby si robil inak, keď si začínal?
Ako každý človek, aj ja som urobil v živote isté prešľapy, ktoré som neskôr oľutoval. Avšak potom som si povedal, že to tak asi malo byť. Preto som teraz nastavený tak, že minulosť neriešim, užívam si prítomnosť a sústredím sa na najbližšiu budúcnosť, ktorú viem ovplyvniť. Snažím sa poučiť nielen z vlastných chýb, ale aj z chýb iných. A hlavne, keď niečo neviem, tak si rád nechám od niekoho skúseného poradiť.
Akú rolu zohrali pri budovaní vášho startupu inkubátory a akcelerátory, ktorých ste sa zúčastnili?
Významnú. Keďže s rozbiehaním startupu som predtým nemal žiadne skúsenosti, potreboval som sa to naučiť. V tom mi pomohli práve akcelerátory, ktorých som sa zúčastnil. Inkubačný program ŠTART bol môj prvý. Vstúpil som doň iba s nápadom na startup, no odchádzal som s tým, že si idem založiť firmu. S tým mi nakoniec pomohla šikovná mentorka vášho inkubátora STU, Eliška Džuganová, ktorá sa neskôr stala našou firemnou právničkou.
Po ŠTARTe som absolvoval ešte dva akcelerátory – Perry Talents, počas ktorého som začal vyvíjať prototyp nášho riešenia (tzv. MVP) a Challenger, v ktorom som už riešil stratégiu, ako uvedieme náš produkt na trh (tzv. go-to-market strategy). Všetky tri akcelerátory ma nesmierne posunuli vpred – bez nich by som bol možno iba na polceste súčasného stavu.