
Startup sommifyAI pracuje na someliérovi založenom na AI
Jedným z mnohých odvetví, ktoré neobchádzajú startupy, je gastronómia. Ponúknuť k dobrému jedlu vhodné víno je neľahkou úlohou aj pre skúseného someliéra. Spojenie tejto časti gastronómie, dostupných technológií a skvelého nápadu nám priblížil Jacob Pichna, spoluzakladateľ spoločnosti sommifyAI, ktorá ponúka trhu someliéra založeného na umelej inteligencii.
Jacob je spolu so svojím tímom zapojený do programu UP v Univerzitnom technologickom inkubátore STU a v jeho priestoroch pracujú na úspešnom rozbehnutí svojho startupu. Jacoba a ostatných členov tímu (bývalých študentov FIIT STU) spájajú spoločné zážitky z detstva, aj napriek tomu, že Jacob žil v škandinávskej krajine, vo Fínsku. Letné prázdniny na Slovensku a neutíchajúce priateľstvo dalo priestor ich spoločným záujmom a aj vzniku startupu sommifyAI.
Ahoj, Jacob. Predstavil by si nám váš startup?
Jasné. :) Podstatou sommifyAI je dosiahnuť, aby sa správne kombinovanie jedla a vína stalo štandardom. V súčasnosti je táto služba dostupná len v dobrých reštauráciách, no my sme sa rozhodli sprístupniť ju pre všetkých gurmánov. Naša someliérska umelá inteligencia rovnako ako someliér analyzuje jedlo (ingrediencie, ich množstvo a spôsob prípravy) a ponúkne k nemu vhodné vína.
V tejto fáze sme na B2B2C trhu a pomáhame firmám, pre ktoré je víno súčasťou ich zákazníckej skúsenosti. Dobrými príkladmi sú online predajcovia vína, obchody s potravinami, smart kuchyne a predplatené boxy s jedlom. Firma si kúpi našu umelú inteligenciu a vloží ju cez API na svoju platformu. Vďaka tomu si jej zákazníci vedia ľahšie vybrať víno a samotná firma zlepší predajnosť svojich produktov.
Chcete sa v sommifyAI zameriavať na nejaké vybrané krajiny?
Sme „born global“ firma a nie sme špeciálne zameraní na konkrétne krajiny. Momentálne máme zamestnancov v troch krajinách. V súčasnosti sa orientujeme viac na veľké európske trhy.
Keby som chcela použiť vašu službu, čo mám robiť?
Službu si zatiaľ môžete skúsiť na našej stránke https://sommify.ai/. Máme tam demo, ktoré beží na beta verzii našej umelej inteligencie, ale v budúcnosti nás nájdete na väčšine digitálnych outletov, v ktorých sa dá kúpiť víno.
Kedy a u koho z vášho tímu vznikla táto myšlienka?
Nápad som dostal, keď som bol v roku 2018 na výmennom pobyte Erasmus+ v Taliansku, kde som sa začal zaujímať o víno. Pozeral som tam dokumentárne filmy „SOMM“, ktoré ma veľmi zaujali rozsahom informácií o víne. Aplikácia mojich novonadobudnutých znalostí však nebola veľmi dostupná v každodenných situáciách. Vtedy mi napadlo vytvoriť someliérsku umelú inteligenciu, ktorá by tento zážitok sprístupnila komukoľvek.
Nápad pomaly dozrieval, keď som sa s ním o dva roky na to zdôveril svojim kamarátom, teraz už spoluzakladateľom, Tomášovi Bedejovi a Williamovi Brachovi. Konečnú myšlienku sme začali realizovať v apríli 2021 cez akceleračný program Boost vo Fínsku.
V akom štádiu realizácie sa momentálne nachádzate?
Od apríla 2021 sme pomaly stavali produkt a navštevovali investorov presviedčajúc ich o pravdepodobnej úspešnosti našej vízie. V októbri 2022 sa nám konečne podarilo získať naše pre-seed financovanie. Investícia nám všetkým umožnila prejsť na plný pracovný úväzok. Tento čas sme využili na vytvorenie nášho MVP a momentálne spúšťame jeho predaj.
Na čo si treba dať pri zakladaní vlastného startupu pozor?
Veľké množstvo startupov potrebuje na poriadne naštartovanie investíciu. Pre získanie investície sú dôležité dve veci, ktoré by som bol rád vedel predtým, ako som začal hľadať investorov. Prvou je ukázať investorom jasný plán našich krokov a hlavne kroky, ako chceme získať viac ako 100-násobkový zisk v porovnaní s vloženou investíciou. Toto je štandard, bez ktorého investori nebudú mať záujem. Druhou je nájdenie investorov, ktorí sa špecializujú na danú oblasť alebo už aspoň majú skúsenosti s podobnými firmami. Vtedy lepšie porozumejú potenciálu nápadu a keď zainvestujú, vedia byť aj viac nápomocní.
Čoho sa na druhej strane netreba obávať pri zakladaní startupu?
Je to klišé, ale netreba sa obávať chýb. Rýchlosť a skúšanie nápadov je to, čo pomôže nájsť správnu cestu. Biznis model je možné meniť aj tridsaťkrát za rok. Treba skúšať a nebyť príliš naviazaný na to, ako sa robia veci teraz. Ďalšie, čoho sa netreba obávať, je slovo „nie“. Zakladateľ ho počuje určite viackrát ako „áno“, treba si na to len zvyknúť.
Akú máte víziu s vaším startupom do blízkej budúcnosti?
Aktuálne sa nachádzam v Silicon Valley, kde bol náš startup sommifyAI vybraný do programu SILTA. Náš cieľ je veľmi jednoduchý, skúsime získať trakciu a ukázať komerčný potenciál nášho produktu prostredníctvom prvých zákazníkov, ktorí nám umožnia vyzbierať dáta o ziskovosti našej umelej inteligencie.
Startup sommifyAI momentálne hľadá AI advisora. Viac info o pracovnej ponuke nájdete TU a v prípade záujmu sa môžete ozvať na jacob@sommify.ai.