
Rudolf Husovič zo startupu Lodo: Veľa lokálnych predajcov má potenciál byť ako Alza
Chceli by ste predávať na internete, ale nemáte čas venovať sa implementácii a správe e-shopu? Doktorand Materiálovotechnologickej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, Rudolf Husovič, sa rozhodol po karanténe pomôcť všetkým lokálnym kamenným predajniam a vymyslel objednávkový systém Lodo.
Z článku sa dozviete:
- na akom princípe systém Lodo funguje,
- kto všetko ho môže využiť,
- kde nastal u Rudolfa Husoviča impulz vymyslieť Lodo,
- v akej fáze vývoja sa teraz nachádza,
- aký bol zatiaľ najnáročnejší krok pri jeho vývoji.
Rudo, skús našim čitateľom laicky vysvetliť, čo je Lodo a čo je jeho hlavným cieľom.
Úlohou Lodo je zabezpečiť plynulý predaj výrobkov na internete lokálnym kamenným predajcom, čo možno najjednoduchšie, bez potreby využitia ťažkopádnych e-shopových riešení. Paradoxne ale zachováva všetky prvky, čo robí e-shop e-shopom, zatiaľ čo sa venujete svojmu kamennému obchodu, Lodo zabezpečuje všetko okolo.
Ako to celé funguje? Predstavme si, že som malý lokálny predajca vína, nemám svoju webovú stránku ani e-shop a rozhodol som sa využiť systém Lodo. Aké budú moje prvé kroky?
V tomto prípade je potrebné si uvedomiť, čo robí lokálneho predajcu hodnotným. Častokrát je to práve dobré meno alebo jednoduchý fakt, že predajcu poznám osobne, a že sa nachádza v mojej blízkosti. Dobré meno je v tomto prípade značka, a preto je na aktiváciu prostredia Lodo potrebná iba doména, ktorá sa spáruje so systémom. Doména je zároveň akoby prvotným marketingovým nástrojom predajcu. Ak nebudeme brať do úvahy registráciu ako povinnú jazdu, tak je to z tej technickej stránky všetko. Z tej predajnej stránky, ak máš k dispozícii zoznam svojich produktov v Exceli, tak ho jednoducho ako predajca „nahodíš“ do prostredia, a všetko ostatné už pobeží automaticky. Výrobky si samozrejme ešte skontroluješ, nahodíš do kategórie, prípadne odfotíš. V prípade vína je to podľa mňa ešte jednoduchšie. Ak by som predával víno ja, tak by som si zoznam nahodil do systému a potom by som si mobilom fotil jednotlivé fľašky na poličke. Od “založenia obchodu” po uverejnenie prvého výrobku by de facto prešli asi iba 2 minútky.
A čo napríklad, ak už mám webovú stránku, ale e-shop nie, a chcela by som Lodo využívať, je to možné?
Je to možné, osobne každému odporúčam, aby išli formou „subdomény“, napr. „obchod.vinoxy.sk“, ale dá sa to vyriešiť aj lomítkom „vinoxy.sk/obchod“. Takto zostane webstránka nedotknutá, ale už predávam napr. to víno online. Toto všetko sa dá však nastaviť v nastaveniach cez jeden klik.
Vďaka Lodo môže každá lokálna predajňa predávať svoje produkty na internete.
Zdroj: webová stránka Lodo
Mnohí malí predajcovia, ktorí napríklad nemajú skúsenosť so správou e-shopu, sa možno obávajú, či Lodo zvládnu…
Presne viem o čom hovoríš. Lodo je navrhnuté práve tak, aby predajcu nezahlcoval všetkými technikáliami ako bežný e-shop. Pre predajcu je dôležité prijímať objednávky a nie sa hrať na počítači. Následne vie svoj čas venovať marketingu alebo ešte lepšie zákazníkovi.
Prezraď, prosím ťa, kde a kedy nastal u teba impulz vytvoriť Lodo?
Minulý rok sa začala prvá vlna koronavírusu, a keďže som sa práve vrátil zo zahraničnej stáže, putoval som rovno do karantény. Pre rôzne skutočnosti som sa celkovo v karanténe nachádzal myslím, že jeden celý mesiac. To mi až tak nevadilo, v podstate mi to padlo vhod (:D), ale človek jednoducho potrebuje nakupovať, napríklad už len potraviny. V mojom prípade som chcel nakupovať z lokálnych predajní, ale samozrejme nikto nemal e-shop. Potom, ako sa mi karanténa skončila, obehol som každého predajcu a povedal im, že im spravím e-shop „for free“ - veď sa poznáme. Ale už vtedy som vedel, že napriek dobrej vôli, administrácia a support bude komplikovaný. A tak vzniklo Lodo.
A čo vlastne znamená slovo Lodo? Ako vznikol tento názov?
Názov Lodo je skratka a znamená „lokálny dodávateľ“. Nie je to taký ten „fancy-classy“ anglický názov, pretože sa snažím myslieť a pôsobiť lokálne. Aj môj cieľový zákazník je lokálny predajca, a práve tomuto som prispôsobil aj názov projektu.
V akej fáze vývoja sa práve teraz nachádzaš?
Vývoj je na 82% hotový. Neviem, či nepôjde o reklamu (:D), ale rád nakupujem online v Alze, preto často hovorievam „prečo by len Alza mala byť ako Alza, keď každý predajca môže byť ako Alza“. A toto je môj cieľ, dať každému predajcovi nástroj stať sa takou lokálnou Alzou.
“Po karanténe som obehol každého predajcu v mojom okolí, a povedal som im, že im spravím e-shop zadarmo. Ale už vtedy som vedel, že napriek dobrej vôli, administrácia a support bude komplikovaný. A tak vzniklo Lodo.”
Výhody, ktoré vám prinesie objednávkový systém Lodo. Zdroj: webová stránka Lodo
Prichádzajú ti už aj prvé objednávky?
Pravdaže. Teraz sa však nachádzam na tej druhej strane brehu, kedy už síce mám objednávky, ale ešte ich, bohužiaľ, nemôžem naplniť.
Čo považuješ zatiaľ za najnáročnejší krok pri vývoji Loda a celkovo začatí podnikania?
Ja som technik, a teda ku všetkému pristupujem tak, že takmer všetko sa dá vyriešiť. Preto nepovažujem nič za veľmi náročné, iba za časovo zdĺhavé a to je otázka plánovania. Ale pri Lode by som možno spomenul to, že z filozofickej stánky bolo komplikované vybrať „vhodnú“ cestu a teda funkcionalitu Lodo – na začiatku sa totižto správal a vyzeral úplne inak ako teraz.
Absolvoval si náš 3-mesačný program ŠTART a teraz si súčasťou nasledujúceho 2-ročného programu INQB. Máš od neho nejaké konkrétne očakávania?
ŠTART som absolvoval veľmi rád. Pri tejto príležitosti spomeniem Juraja Kováča (garanta programu), ktorý sa nám venoval na profi úrovni a napriek tomu, že Lodo ako také vzniklo ešte pred ŠTARTom, tak až ŠTART mi upratal myšlienky. Ale dva roky v INQB je pomerne dlhá doba. Za dva roky toho vieš spraviť naozaj veľmi veľa. Pričom mám taký vnútorný pocit, že všetko čo mi program INQB prinesie bude veľmi obohacujúce. Ide najmä o priamu komunikáciu s ľuďmi z praxe, ktorý nielenže sú ochotní deliť sa o hodnotné informácie, ale majú aj záujem pomáhať. Preto som veľmi spokojný a ste úplne super. :)
Momentálne končíš doktorandské štúdium na MTF STU, aké sú tvoje ďalšie plány?
Osobne ma veľmi zaujíma technika a výskum. Najmä to, ako sa to spája do seba vo forme aplikovaného výskumu. Čo sa týka pôsobenia na univerzite, tak v Čechách som sa stretol s pravidlom o „self-breeding“, kedy regulujú zamestnávanie vlastných študentov na rovnakej univerzite. Pochopiteľne, pretože ak chcete prinášať zmenu a stimulovať kvalitu a pochádzate z rovnakého prostredia, tak je to problém, pretože nemusíte vidieť za plot budovy a následne sa točíte do kolečka. Na Slovensku som sa s týmto pravidlom nestretol. Práve preto je Erazmus výborný. No kým sa „vyerazmuzuješ“, tak prejde veľa času. Druhý faktor je celkom pragmatický, kde na jednej strane máš tabuľkové platy a na druhej je súkromný sektor, ktorý, dovolím si povedať, odmeňuje raz toľko už pri nástupe. Ale myslím si, že ono by sa to dalo spojiť, kedy by boli naplnené ako vedeckovýskumné schopnosti a ciele, tak aj ekonomické požiadavky.
Rudo, ďakujem ti za rozhovor a prajem ti ešte veľa úspechov na tvojej podnikateľskej ceste. :)
Rudolf Husovič momentálne končí doktorandské štúdium na Materiálovotechnologickej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, kde študuje Priemyselné manažérstvo a venuje sa podnikovej analytike z pohľadu IT. Od októbra 2020 je súčasťou Univerzitného technologického inkubátora STU (InQb). So svojim startupom Lodo absolvoval podnikateľskú prípravku ŠTART, a teraz pokračuje vo svojej podnikateľskej ceste v 2-ročnom programe INQB.