Koniec papierovým vizitkám? Rozhovor so startupistami z AttachTap

Koniec papierovým vizitkám? Rozhovor so startupistami z AttachTap

Papierové vizitky – traste sa! Na slovenský trh prichádza mladý startup AttachTap s inováciou virtuálnych vizitiek. Koniec plytvania papierom na kartičky, ktoré nikdy nevieme nájsť. Do ich vizitky sa zmestí omnoho viac informácií ako do klasickej a vďaka NFC technológii sa všetky informácie automaticky konvertujú do príslušných aplikácií telefónu.

AttachTap založili dvaja mladí chalani – Peťo Ďurica (20), študent Fakulty elektrotechniky a informatiky STU a Sondre Reinertsen (19), technologickí nadšenci, pre ktorých je každá príležitosť výzvou. Na jeseň tohto roku nastúpili do InQb STU do programu ŠTART

V rozhovore sa dozviete:

  • čo je to virtuálna vizitka AttachTap a ako funguje,
  • ako vznikal startup AttachTap, aké boli komplikácie a čo startupistov naopak tešilo,
  • čo Peťo a Sondre odporúčajú budúcim mladým startupistom.

AttachTap zakladatelia

(na foto zľava: Sondre a Peťo; Zdroj: PET&SON Group)

Čaute, chalani! Teším sa, že sme sa stretli aspoň takto online a môžeme si spolu pokecať o vašom startupe. Poďte nám viac priblížiť vašu virtuálnu vizitku AttachTap. 

Sondre: Venujeme sa virtuálnym vizitkám s pomocou našej aplikácie a našich hardvérov. Máme dva typy hardvérov, máme tagy, máme karty. Využívame to na zdieľanie kontaktných údajov, firmy nás využívajú na sociálnu interakciu s ich zákazníkmi.

V čom je váš produkt inovatívny?

Sondre: Inovujeme zastaralé papierové vizitky. Nikdy neboli zmenené a chceme ísť s dobou, takže pomáhame firmám digitalizovať vizitky.

Peťo: Čo je veľmi dôležité, princíp je v tom, že väčšina papierových vizitiek sa buď vyhodí alebo sa niekam založí do kabáta, do auta a proste zmiznú. Človek, keď nosí papierové vizitky, nosí ich niekoľko v peňaženke, v aute, rovnako ako v oblečení a virtuálnu vizitku môže mať nonstop lebo telefón má každý vždy pri sebe a stačí mu iba jedna navždy. Aj na jeho korporátnu identitu, ktorú si vytvorí na mieru pre spoločnosť a priložením tej vizitky si dokáže priamo uložiť svoje kontaktné údaje. A nie iba kontaktné údaje ako telefónne číslo, email, ale zároveň aj všetky obchodné informácie ako je názov spoločnosti, meno, priezvisko, pracovná pozícia, IČO, DIČ, IČ DPH, IBAN, BIO o sebe a ešte sa tam dajú dať sociálne siete ako sú Facebook, Instagram, LinkedIn, atď.

Takže to funguje tak, že v tej aplikácii je nejaké úložisko, kde si môžem ukladať virtuálne vizitky ľudí, ktorých chcem.

Peťo: Nie, buď ju vieš stiahnuť alebo si ju uložíš do kontaktov. V tej aplikácii máš možnosť priameho uloženia do telefónneho zoznamu. Priame uloženie do kontaktu, priame spojenie, vieš si toho človeka pridať na Facebooku, na Instagrame, na Linkedine, vieš si hneď zapísať email, uložiť si spoločnosť a tú vizitku si vieš uložiť celú ako pdfko.

Čo sa stane v prípade, že druhá strana nemá AttachTap? 

Peťo: Človek, ktorý prijíma informácie, nepotrebuje nič, iba mať zapnuté NFC, čiže krátkodosahové vysokofrekvenčné spojenie, ktoré vymieňa medzi sebou dáta. Keď ti ja odovzdám svoju vizitku, rovno si ma spojíš na Linkedine, takže sme prepojení vzájomne.

AttachTap virtuálna vizitka

(Virtuálna vizitka AttachTap; Zdroj: PET&SON Group)

Neexistuje už takáto vizitka na svetovom alebo slovenskom trhu? Ste prví, ktorí toto na Slovensko prináša?

Sondre: Na Slovensku sme prví a na svete sú síce spoločnosti, ktoré robia niečo podobné, ale zameriavajú sa iba na sociálne siete, na sociálny život a nikto nemá peknú vizitku, ktorú si vieš ty sama podľa seba dizajnovať, buď s komunikáciou s nami pre tvoju firmu alebo v aplikácii si vyberieš dizajn svojej vizitky. Toto nikto nerobí, v tomto sme my unikátni.

"My sme jedineční v tom, máme vizitku, ktorá obsahuje obchodné informácie o spoločnosti."

Vyslovene business informácie pre svet práce.

Peťo: Väčšinou, čo sme vo svete narazili, čo majú podobný business model, tak predstav si, že by si tam mala iba ten obrázok a meno a už by si tam mala tie spodné linky, email, Instagram, Facebook a tak. My sme jedineční v tom, že máme vizitku, ktorá obsahuje obchodné informácie o spoločnosti. V tom sme úplne jedineční.

Odkiaľ máte NFC tagy, vyrábate ich sami alebo ich odniekiaľ dovážate?

Sondre: Máme dodávateľa z Ázie.

Ako ste sa dostali k takejto firme? 

Sondre: My sme sa s nimi nakontaktovali cez jeden chat, kde sa dá spojiť s tými dodávateľmi. Vyberali sme si vlastne medzi piatimi a tento dodávateľ nám bol najviac sympatický a dal nám najlepšiu ponuku. S nim sme sa aj dohodli, že sa chceme zamerať na to, aby sme boli ekologickí. S nimi sme sa vedeli dohodnúť, že tie tagy budú vyrábané z pvc plastu, ktorý bol vytiahnutý z našich oceánov.

Prečo práve vyťahovanie plastu z oceánu? Nebolo by jednoduchšie brať ho zo skládok? Aj tam je ho príliš veľa. Nebolo by to aj ekologickejšie?

Sondre: Bolo to veľmi rýchle rozhodnutie, lebo náš dodávateľ má spoluprácu s organizáciou 4 Ocean a oni sa zaoberajú vyťahovaním plastu z oceánov. Aj 2% z našich ziskov putujú tejto organizácii.

Som len zvedavá, ale aký je váš osobný názor na to, či je ekologickejšie vyťahovať plasty z oceánu alebo ich použiť zo skládky?

Peťo: Ja si myslím, že to je úplne jedno, nech sa to hlavne recykluje. Možno efektívnejšie je to z toho oceánu, lebo potom ten ekosystém, ktorý je v oceáne, nie je zahlcovaný plastom. Keď je to na skládke, jedine možno pôda alebo voda sa toxikuje, ale skôr ten oceán má väčší dopad.

Sondre: Hlavne, keď sa nachádza mikroplast v rybách a neviem, či chcem dostať nejaký mikroplast do mňa.

AttachTap nová generácia vizitiek

(NFC tag virtuálnej vizitky AttachTap; Zdroj: PET&SON Group)

"Spravme si vlastnú appku a poďme do toho!"

Páči sa mi, že myslíte aj na ekológiu. Síce je to teraz populárne, ale hlavne veľmi potrebné. Vráťme sa ešte späť k tvorbe AttachTapu. Aplikáciu ste si robili sami?

My a náš tím developerov.

Kedy ste začali svoj podnikateľský nápad rozbiehať?

Peťo: Táto myšlienka vznikla asi minulý rok koncom augusta. Malý nápad sme postupne nabaľovali a vznikol z toho oveľa väčší projekt, ako sme si na začiatku mysleli.

Čo teda stálo na začiatku?

Sondre: Na začiatku sme našli tieto NFC tagy a že poďme s nimi niečo robiť. Našli sme jednu firmu v Amerike a chceli sme s ňou robiť affiliate marketing. Už sme s ňou boli v komunikácii a potom sme si povedali s Peťom, spravme si vlastnú appku a poďme do toho! Nájdime si investora a poďme to spraviť „from the scratch“, ako sa hovorí.

Čo bolo počas tejto cesty najkomplikovanejšie, čo ste možno nečakali?

Peťo: Tým, že sme mladší, stretli sme aj ľudí, ktorí chceli na nás zarobiť.

Peťo: Lebo keď nemá skúsenosti, veľmi ľahko ho vedia oklamať. Naceniť projekt omnoho viac ako má hodnotu. Toto bol najväčší problém.

Ako ste sa s tým popasovali? 

Peťo: Chceli nás oklamať a potom sme my oklamali ich. (Všetci smiech :D). Nie! Úplne elegantne, legislatívne správne sme ukončili takéto kontakty a išli sme ďalej.

Našli ste nových ľudí, na ktorých sa dá dobre spoľahnúť. Čo vás najviac potešilo počas tejto cesty? Čo bolo prekvapivo ľahké?

Sondre: Absolútne nič nebolo ľahké. Ja som si všetko predstavoval, že bude ľahké, ale bolo to strašne ťažké, strašne na psychiku. Pre dvoch mladých chlapcov sme mali strašné psychické tlaky.

AttachTap tvorba startupu

(Zdroj: PET&SON Group)

Ale oplatilo sa nakoniec alebo ako to vnímaš?

Sondre: Jasné! Najviac, čo ma potešilo, to bola prvá objednávka. To bol taký kickstar!

Peťo: Za mňa osobne, ja by som povedal, že všetko vyzerá ľahké, ale keď sa človek do toho pustí, tak akoby ten problém, ktorý musí vyriešiť, sa mu rozloží na ďalších desať. Nič nie je jednoduché a je to veľakrát o šťastí a o tom, poznať správnych ľudí.

"Počúvať, kto tým prešiel a kto tým neprešiel, nepočúvať. Radiť sa s nimi, s viacerými ľuďmi, aby si nespravil nejaké chybné rozhodnutia do budúcna."

Čo by ste odporučili ľuďom, ktorí by chceli podnikať a mať startup?

Sondre: Že budú mať „ups and downs“ stále.

Peťo: Treba počúvať určite starších, treba si vedieť nechať poradiť od ľudí, ktorí si to už zažili a netreba počúvať tých, ktorí si to nikdy nezažili. Veľmi dôležité. Počúvať, kto tým prešiel a kto tým neprešiel, nepočúvať. Radiť sa s nimi, s viacerými ľuďmi, aby si nespravil nejaké chybné rozhodnutia do budúcna. A tiež to, že keď si hore, keď si dole, treba to vydržať. Dvákrát meraj a raz strihaj, tu by som povedal aj trikrát.

Mám už len poslednú otázku. :) Akú máte víziu pre Attachtap do budúcnosti? Nejaké ďalšie nápady, projekty? 

Sondre: Máme víziu nahradiť papierové vizitky. To je naša najväčšia vízia.

Peťo: Nahradiť papierové vizitky našou inovatívnou technológiou a ušetriť tým čas, peniaze, ale aj papier, teda životné prostredie. Mám takú skúsenosť – môjmu známemu firma vytlačila 300 vizitiek a mal tam zlé telefónne číslo, tak ich rovno vyhodili. Bola to pekná farebná vizitka, kvalitnejší papier a celé to vyhodili do koša

Sondre: Čakajte veľké veci od PET&SON Group!

Chalani, ďakujem vám za príjemný rozhovor. Nech vám vaše odhodlanie ešte dlho vydrží a nech vám pomôže splniť si sny, nech by boli akokoľvek bláznivé!  :D

Newsletter

Začítaj sa do našich noviniek a získaj tipy na inšpiratívne podujatia.

Pridaj sa k nám!
Zadajte správnu emailovú adresu
Už som registrovaný