Karin Kniez: Keď toto obdobie skončí, budeme silnejší, múdrejší, lepší a samostatnejší.

Karin Kniez: Keď toto obdobie skončí, budeme silnejší, múdrejší, lepší a samostatnejší.

Ako nám Karin Kniez povedala, v tomto rozhovore si srdce otvorila dokorán, aby ste si vy, naši čitatelia, mohli z tohto článku zobrať čo najviac. Karin už viac ako 20 rokov školí a prednáša, a ako sama vraví, robí to, čo ju baví a to čo ju baví, ju aj živí. Špecializuje sa na aktívny predaj, orientáciu na zákazníka a psychológiu podnikania. 

V rozhovore zistíš:

  • čo momentálne zažívajú malí a strední podnikatelia,
  • aké konkrétne opatrenia zavádzajú vo firme Maxwill vzhľadom na korona vírus,
  • prečo Karin založila facebookovú skupinu Kríza ako šanca a pre koho je určená,
  • ako využiť obdobie karantény čo najefektívnejšie,
  • čo momentálne robiť, ak si osoba poskytujúca služby,
  • a čo urobiť po skončení karantény ako prvé.

Ako by si opísala súčasnú situáciu z pohľadu biznisu? Čo momentálne zažívajú malí a strední podnikatelia?
Z pohľadu biznisu ide určite o situáciu, v akej sme ešte nikdy neboli. Krízových období bolo už niekoľko, ale už teraz sa asi všetci zhodneme, že toto bude iné. Zmení to nás aj trh. Niektoré firmy zarobia a vyťažia zo súčasnej situácie, niektoré sa zmenia, niektoré zaniknú. Otázka, ktorú si asi teraz kladie úplne každý, malý aj stredný podnikateľ je, že do ktorej skupiny bude kto patriť. A mnohí možno už tušia…a tak je toto obdobie hlavne o strachu a obavách z budúcnosti.

"Krízu" zažívaš na vlastnej koži aj ty…
Áno, vzhľadom k tomu, čomu som sa doteraz vyše dvadsať rokov venovala, som tiež medzi "prvými na rane". Je to asi aj logické a chápem to. Už teraz totiž firmy avizujú, že to, čo sa bude ako prvé "škrtať" sú investície do školení a rozvoja personálu, teambuildingové aktivity…vlastne všetko to, na čo som sa doteraz špecializovala.
Rozhodla som sa, že toto bude obdobie nových výziev, odhodlania a reštartovania vlastných schopností či zdrojov. O mnohých svojich "rezervách" viem už dávno, ale nebol čas…veď to poznáte. :)

Aké konkrétne opatrenia ste vo vašej firme zaviedli kvôli kríze?
Vo firme (asi ako všetci) riešime intenzívne optimalizáciu nákladov. V prvom rade sme si urobili podrobný prehľad v tabuľke, zoradili sme podľa priorít jednotlivé položky a v čase krízy ponecháme len tie úplne najnevyhnutnejšie pre chod firmy. Toto sme zopakovali 3 dni po sebe a z pôvodného zoznamu vypadli zakaždým ďalšie a ďalšie položky, bez ktorých sa teraz fungovanie firmy zaobíde. Po dvoch týždňoch sme zistili, že napr. nepotrebujeme mať teraz na dvore zaparkované 2 firemné autá a začali sme to riešiť s leasingovkou. Zmenili sme tiež paušál u mobilného operátora, keďže teraz bude treba viacej dát a menej volania. Časť finačných prostriedkov určených na PPC kampane sa dá do určitej miery nahradiť zvýšenou aktivitou. Napr. na FB sa snažíme zdieľať nielen cez firemný profil, ale aj cez naše osobné profily alebo v rôznych skupinách. Keďže je čas sa tomu teraz viac venovať, tak je aj priestor robiť príspevky lepšie, interaktívnejšie a teda aj virálnejšie.
Za prvé dva týždne karantény sme si prerobili (konečne) webstránku, aktualizovali a prispôsobili sme cenník doteraz poskytovaných služieb, prehodnocujeme naše možnosti, ako sa prispôsobiť "novej dobe". Hľadáme také riešenia, ktoré budú funkčné nielen počas dvojmesačnej, či trojmesačnej karantény, ale aj keby takéto "výpadkové stavy" boli na dlhšie obdobie alebo častejšie. Vychádzame z toho, že ak sme správne urobili opatrenia v nákladových položkách, tak už platíme naozaj len to, čo musíme. Zároveň sme nútení začať využívať aj v týchto dňoch online nástroje na kontakt s klientami, doteraz sme sa tomu bránili, čo nám výrazne ušetrí (najmä v spolupráci s našimi zákazníkmi v rámci ČR) PHM, náklady na ubytovanie a hlavne čas. Výrazne tak stúpne aj za plnej prevádzky v bezkrízovom stave efektivita našej práce.
Intenzívne tiež premýšľame, nad ďalšou oblasťou nami poskytovaných služieb, aby sme v budúcnosti diverzifikovali riziko vyplývajúce so zamerania sa len na jednu oblasť. Počas prvých dvoch "karanténnych" týždňov sme mali tiež viac rôznych nápadov, ako rozšíriť naše služby. Kým v minulosti by sme do všetkého skočili "po hlave", tentokrát sme si pri každom nápade urobili vopred finančnú analýzu. Zistili sme, že aj keď veľa nápadov vyzeralo na prvý pohľad lákavo a zaujímavo, vo výsledku by to efektívne rozhodne nebolo. Je dosť pravdepodobné, že práve vďaka tomuto prístupu sme ušetrili dosť prostriedkov, ktoré by nám v budúcnosti mohli opäť chýbať.

Martina Vavreková vo FEI HUBe
Karin Kniez prednáša u nás, v InQb. 

Pôsobíš ako mentorka. Čo si myslíš o online poradenstve, využívaš tieto služby momentálne aj ty?
Vždy som si zakladala na osobnom kontakte a interakcii. Teraz je všetko inak. Preferujem aj v tejto situácii skôr telefonické poradenstvo a konzultácie. To som vlastne robila aj doteraz. Niečo na spôsob "linky dôvery". :) Doteraz to fungovalo veľmi dobre. Online poradenstvo formou webinárov alebo live streamových školení/kurzov, či vlogov je zatiaľ úplne mimo mňa. Tých, ktorí sa touto cestou vybrali už dávno je viac než dosť a robia to dobre, majú svojich sledovateľov aj fanúšikov. Na túto situáciu, hoci ju málokto čakal či predpokladal, boli aspoň z časti pripravení.
Budem musieť čo najskôr nájsť nástroje, či formy realizácie, ktoré budú dostatočne efektívne a zároveň akceptovateľné najmä pre mojich doterajších klientov, s ktorými sme mali rozbehnuté dlhodobo, a hlavne na pravidelnej báze, školiace a rozvojové aktivity personálu. Je to pre mňa každopádne výzva! :)

Veľmi milo ma prekvapilo, že si založila na Facebooku skupinu Kríza ako šanca. Prečo si sa tak rozhodla? Čo je jej cieľom?
Premýšľala som, ako využiť svoj potenciál. Veľa mojich klientov a známych mi už minulý týždeň volalo, písalo, že čo majú robiť. A zopár riešení aj nápadov, ako sa to bude dať v ich prípade ustáť sme už spolu aj našli. Považujem za zmysluplné, zdieľať postupne tieto informácie so všetkými, ktorých sa to týka. Byť si navzájom oporou a motiváciou zároveň.
Chcem, aby bola táto verejná skupina zameraná najmä na podporu a poradenstvo v oblasti podnikania, predaja a orientácie na zákazníkov. Cieľová skupina sú malí a strední podnikatelia, hand-made tvorcovia, freelanceri a živnostníci. Vlastne je pre každého, kto chce hľadať spôsoby, ako to, čo sa práve deje zvládnuť.
Verím, že moje 20-ročné skúsenosti z biznisu a schopnosť vidieť veci z tej lepšej stránky budú prínosom. :)

Už názov skupiny hovorí o tom, že ľudia by mali toto obdobie využiť. Ako to využiť čo najefektívnejšie?
Využime aktuálnu situáciu ako šancu. Je to určite príležitosť zamyslieť sa nad slabými stránkami svojho vlastného podnikania, nájsť spôsob, ako niektoré veci možno začať robiť inak, ako získať iný pohľad na situáciu, v ktorej sme sa všetci ocitli. Máme možnosť na sebe pracovať, vzdelávať sa vo veciach, na ktoré sme doteraz nemali čas.
Premýšľať musíme všetci nad tým, ako v tejto situácii môžeme svojim zákazníkom POMÁHAŤ. Dôležité je aspoň sa pokúsiť si ich udržať. Teda za predpokladu, že sa správnym spôsobom postaráme o to, aby na nás nezabudli.

Ľudia majú strach. Strach, že prídu o zákazníkov a ich biznis skrachuje. Ako sa majú k tomu postaviť?
Áno, a mnohí úplne oprávnene. Keď nemáš zákazníkov, nemáš tržby, nezaplatíš nájom, hypotéku, leasing, nič. Postaviť sa k tomu napriek všetkému dá rôzne. Môžeme sa hnevať. Môžeme sa ľutovať. Alebo môžeme začať riešiť to, čo ovplyvniť vieme. A to je napríklad marketing, na ktorý v bežnej prevádzke a hlavne, keď sa darilo, nebol čas.
Využime teda čas, ktorý teraz máme a pripravujme si marketingové podklady, upravme si webstránky, prispôsobme aktuálnemu stavu svoje ceny a dodacie podmienky, píšme články/blogy, identifikujme slabé stránky nášho biznisu a hľadajme potenciál na rozvoj…a keď karanténa skončí, budeme lepšie pripravení na reštart, resp. na zmenu.

A čo takí malí podnikatelia ako masér, kaderníčka, fotograf, kouč, …osoby poskytujúce služby. Čo majú robiť oni?
Zostať v kontakte so svojimi zákazníkmi. Nenechať ich na seba zabudnúť. Pripomenúť sa im čas od času vhodnou formou. Niekedy stačí obyčajná sms správa, kde napíšete zákazníkovi, ako sa práve vyvíja situácia, nespoliehajte sa na to, že veď všetci vedia čo sa deje/nedeje. Ubezpečte ho, že hneď ako sa niečo zmení, dáte vedieť. Využite každú príležitosť sa zákazníkom ozvať, hoci aj zaželaním dobrého zdravia alebo prianím k meninám, či k narodeninám. Nebáť sa požiadať o pomoc, keď bude najhoršie, napr. požiadať svojich zákazníkov, aby si predplatili ich služby vopred, a zrealizujú ich hneď, keď to bude možné.
Práve o tom, čo a ako to robiť správne a efektívne, budem pridávať príspevky aj do spomínanej verejnej skupiny.

Aká si myslíš, že bude situácia po skončení karantény? Čo by mali podnikatelia urobiť ako prvé?
Po skončení karantény sa ukáže, že na trhu "prežili" hlavne tí, ktorí sa dokázali prispôsobiť! Zákon evolúcie…Darwin to povedal úplne presne: "Nie ten, kto je najsilnejší prežije, ani ten najinteligentnejší, ale ten, kto sa dokáže najlepšie prispôsobiť."
A čo by sme mali urobiť ako prvé po skončení karantény? Dať vedieť do sveta, že sme to neľahké obdobie ako firma zvládli a AKTÍVNE znovu ponúknuť svoje služby, či tovar. Sami od seba im zavoláte, pošlete newsletter, email správu, sms, pridáte status na Facebook alebo Instagram. Rozhodne nečakajte, kým sa vám ozvú zákazníci. To by ste sa aj nemuseli dočkať.

Myslíš si, že nás táto kríza zmení?
Som presvedčená, že nič nebude také ako predtým. Zmení sa úplne všetko, vrátane nás. Zostáva už len veriť, že k lepšiemu.

Tvoja záverečná rada pre všetkých (ne)podnikateľov znie… :)
Dôležité je nenechať si karanténu "pretiecť medzi prstami", a keď to skončí, budeme silnejší, múdrejší, lepší, samostatnejší. Držme si palce, aby sme boli hlavne zdraví. Všetko ostatné zvládneme!

Karin, ďakujem ti veľmi pekne za rozhovor! :)

-----------

Karin Kniez
Karin už viac ako 20 rokov školí a prednáša. Špecializuje sa na aktívny predaj, orientáciu na zákazníka a psychológiu podnikania. Koučuje predajný a servisný personál, poskytuje poradenstvo pre manažment a majiteľov. V roku 2008 založila vlastný biznis. Spolupracuje s firmami všetkých veľkostí, od živnostníkov, cez hotely a reštaurácie, malé a stredné firmy až po výrobné závody a nadnárodné korporácie. S radosťou vždy konštatuje, že robí to, čo ju baví a to čo ju baví, ju aj živí.

O autorovi

Newsletter

Začítaj sa do našich noviniek a získaj tipy na inšpiratívne podujatia.

Pridaj sa k nám!
Zadajte správnu emailovú adresu
Už som registrovaný