Ako sa prezentovať v online priestore?

Ako sa prezentovať v online priestore?

Posledné mesiace riešia naše inkubované startupy dilemu, ako sa prezentovať pred potenciálnym partnerom, či investorom cez videohovor. Je vôbec možné urobiť dobrý dojem cez kameru? Udržať pozornosť publika je mimoriadne zložité. Pri online hovore je táto úloha ešte náročnejšia, absenciou ľudského kontaktu. Tvojho „diváka“, či už ide o potenciálneho partnera alebo investora, môže vyrušiť notifikácia alebo email. Vtedy jeho pozornosť na istý čas strácaš. Ako ju teda udržať?

Prečítaj si rady nášho mentora Michala Novotu o tom, ako spraviť dobrý dojem cez kameru.

Prvý dojem

Aj keď si si všetko poriadne pripravil a otestoval, môže sa stať, že na začiatku vypadne zvuk. Už počas prvých 7-15 sekúnd si o tebe druhá strana môže podvedome spraviť prvý dojem. Dávaj si preto pozor na to, čo si oblečieš, ale ustriehni aj svoju mimiku a gestikuláciu. Dôležité je aj osvetlenie. Nemalo by byť príliš agresívne, ale ani príliš slabé. Ideálne je, ak na teba svetlo svieti zhora dole alebo spredu. Ak pre nedostatočné osvetlenie potrebuješ použiť stolnú lampu, nasmeruj ju priamo na seba. V prípade, že nosíš okuliare, dávaj si pozor na odlesk svetla. A samozrejme, v žiadnom prípade nezačínaj ospravedlnením. Spochybníš tým svoju kredibilitu a zneistíš sám seba.

Priprav si vhodné prostredie

Si v netypickom prostredí? Neospravedlňuj sa za to, ale využi to vo svoj prospech! Povedz napríklad, že sa nachádzaš v laboratóriu, v ktorom skúmaš svoj nápad. Druhá strana si bude vedieť ľahšie predstaviť tvoju prácu.

Pozor! S tým, čo je za tebou sa dá pekne vyhrať, no zároveň aj veľa pokaziť. Ak je tvoje logo krikľavé, radšej ho za seba neumiestňuj na virtuálnu stenu, respektíve použi čierno-bielu verziu. Príliš ostré farby môžu pôsobiť vyrušujúco. Pokojne si sadni pred bielu stenu s jemným detailom (kvet alebo regál s knihami). Možno si to neuvedomuješ, ale aj prostredie, v ktorom sa nachádzaš, dokáže spraviť na druhú stranu dojem.

Pozor na čas

To, že je meškanie neprípustné hádam ani nie je potrebné spomínať. Aj keď telefonát neiniciuješ ty, ale čakáš, kým ti druhá strana zavolá, buď pripravený už pár minút vopred. Budeš tak mať čas skontrolovať si všetky technické záležitosti a zároveň sa na telefonát pripraviť.

Ak ti druhá strana nedala časový limit na tvoju prezentáciu, pokojne si ho vypýtaj. Ukážeš im tým svoju empatiu aj to, že si vážiš ich čas. Ak ti druhá strana „daruje“ na prezentáciu päť minút, priprav si ju na tri minúty a prezentuj ju štyri minúty, za stručnosť isto získaš pozitívne body.

Proximita – vzdialenosť od kamery

Nezabúdaj, že prioritou záberu si ty. Nebuď od kamery príliš ďaleko, pretože vtedy môže byť tvoj hlas tlmený a splynieš s pozadím, ani sa ku kamere príliš nenakláňaj. Snaž sa posadiť do takzvaného zlatého rezu, to znamená mierne mimo centra záberu, tak, aby bolo vidno celú tvoju tvár a mimiku tváre.

Skús prezentáciu bez textu

Všetci dobre vieme, že siahodlhé texty v prezentácií nemajú čo robiť. Diváci ju začnú čítať a ty úplne strácaš ich pozornosť. Minimum textu je fajn, ale čo keby si to vyskúšal bez neho? Buď kreatívny, vlož do prezentácie iba obrázky. Ty budeš vedieť, o čom chceš ďalej rozprávať a divák si môže lepšie predstaviť to, čo mu prezentuješ. Vyhni sa tiež príliš výrazným farbám.

Gestikulácia a výraz tváre

Neboj sa gestikulovať a pokojne si pri svojej prezentácií pomôž rukami. Budeš pôsobiť oveľa prirodzenejšie a aj tebe samému sa bude lepšie prezentovať.

Všetky tieto praktické body si môžeš vyskúšať pomocou hovoru s kamarátom. Spýtaj sa ho na spätnú väzbu. Ako ťa vidí? Ako vidí tvoju prezentáciu? Ako naňho pôsobí prostredie, v ktorom sa nachádzaš?

V každom prípade platí, že by si si pred hovorom mal vyskúšať, ako budeš na obraze vyzerať. Spýtaj sa kamaráta, či ťa vidí dobre a tiež, ako naňho pôsobí tvoja prezentácia. Vyhneš sa tak veľkému množstvu chýb.

Teraz prejdime na obsahovú stránku tvojej prezentácie.

Urči si komunikačný cieľ

Pred prípravou prezentácie sa sám seba opýtaj: „Čo chcem prezentáciou dosiahnuť? Chcem v druhej strane vyvolať zvedavosť, údiv, dopyt?" Čím konkrétnejšie si na túto otázku odpovieš, tým lepšie pripravíš svoj komunikačný cieľ a svoju prezentáciu zameriaš efektívnejšie.

Buď inovatívny a namiesto klasického „Ďakujem za pozornosť“ vlož na koniec svojej prezentácie Call to action. Čo chceš, aby tvoji diváci na konci prezentácie urobili? Pozreli si tvoju stránku? Vypýtali si podrobnejšie informácie? Motivuj ich k tomu použitím call to action. Pokojne pridaj QR kód nasmerovaný na tvoju webovú stránku.

Tak jasne, ako sa len dá

Svojím projektom žiješ. Venuješ mu každú voľnú chvíľu. Nik mu nerozumie lepšie ako ty. A práve v tom je často problém, pretože trpíš „profesionálnou slepotou“. To znamená, že ti často ani len nenapadne, že by odborné termíny, či výrazy divák nepochopil. Je preto dobré prezentovať svoj nápad niekomu, kto o ňom nikdy nepočul, niekomu mimo tvojej bubliny. Dohodni si so známym skúšku tvojej prezentácie a vypýtaj si spätnú väzbu. Investuj do tejto aktivity svoj čas, uvidíš, že sa to oplatí.

Rétorické otázky

Na čo sú vlastne dobré? Na upútanie pozornosti. Rozbiješ tým monotónny jednoliaty prejav. Tón tvojho hlasu sa odrazu zmení, divák spozornie a zvýši sa jeho úroveň zvedavosti. Pokojne použi otázky, ktoré ti dá kamarát počas skúšobnej prezentácie. Aj práve tieto otázky si môže publikum počas tvojej prezentácie klásť.


Michal Novota je mentorom InQb so zameraním na komunikačné zručnosti. Pomáha pri budovaní značky firmám, ale aj jednotlivcom. Učí ich, ako lepšie komunikovať a prezentovať sa.

Káva s mentorom je podujatie, ktoré InQb ponúka pre inkubované projekty v programe ŠTART. Pre viac informácií sleduj naše komunikačné kanále

O autorovi

Newsletter

Začítaj sa do našich noviniek a získaj tipy na inšpiratívne podujatia.

Pridaj sa k nám!
Zadajte správnu emailovú adresu
Už som registrovaný