4 kľúčové kroky pre vznik úspešného startupu
Zorientovať sa vo svete biznisu pre začínajúceho startupistu nie je vôbec jednoduché. Najmä, ak si viac technicky orientovaný typ. Chceš začať intenzívnejšie pracovať na svojom nápade, ale nevieš, čo riešiť ako prvé a kde začať? Spísali sme štyri body, ktoré považujeme za podstatné a neodmysliteľné v začiatkoch rozbiehania nápadu.
1. Vytvor si podnikateľský plán
Niektorí podnikatelia nepociťujú potrebu venovať sa nejakému „zdrapu papiera“, my z inkubátora STU si myslíme pravý opak. Nielenže podnikateľský plán ti na začiatku pomôže utriediť si svoje myšlienky a nápady, ale práve vďaka nemu si určíš priority, pozrieš sa na svoje podnikanie ako celok a v neposlednom rade ti takýto plán môže pomôcť pri hľadaní investora, či pôžičky.
V InQb využívame veľmi efektívny a zrozumiteľný Business Model Canvas. Tento model ťa nasmeruje k určeniu kľúčových partnerov a dodávateľov, ktorí sú nevyhnutní pre tvoje podnikanie alebo kľúčových aktivít, ktoré sú potrebné pre to, aby si vedel zákazníkom dodať sľúbenú hodnotu. Taktiež si vďaka nemu určíš, kto sú tvoji najdôležitejší zákazníci alebo cez aké distribučné kanály budeš svoj produkt alebo službu ponúkať. Stanovíš si aj nákladové položky a to, z akých zdrojov budú generované tvoje tržby.
Business Model Canvas. Zdroj: strategyzer.com
2. Vytvor si finančný model
Finančný model si môžeš preložiť ako model zarábania. Ide vlastne o číselné vyjadrenie tvojich aktivít, resp. čo, kedy, kto a ako má vplyv na tvoje podnikateľské financie. Od nášho mentora, Petra Andrišina, vieme, že je veľmi dôležité začať s analýzou súčasného stavu. Musíš si odpovedať na otázky ako: „V akej fáze je môj produkt? Je už schopný predaja alebo ho potrebujem ešte dopracovať?“, a pod.
V ďalších krokoch je nutné vyčísliť si sumu, ktorú si už do podnikania vložil, určiť si náklady a predajnú cenu produktu alebo služby a tiež množstvo, ktoré si schopný predať. Musíš si ujasniť, odkiaľ vieš získať ďalšie potrebné financie pre tvoje podnikanie. Nezabudni si vytvoriť aj náhradný plán, resp. premyslieť si, ktoré kroky sú pre teba nevyhnutné (a naopak), keď všetko nepôjde podľa pôvodného plánu.
3. Zisti, kto sú tvoji zákazníci
Zistenie, kto je tvoj zákazník je kľúčovým bodom k tomu, aby si pochopil, aké sú jeho potreby, požiadavky a problémy, ktoré by mal tvoj produkt, či služba vyriešiť. Predstav si svojho ideálneho zákazníka a zadefinuj si ho podľa viacerých atribútov. Aký je jeho vek? Aké má sociálne postavenie? Kde býva? Čo vyhľadáva? Čomu sa vyhýba? Aké sú jeho záľuby? Rozober si ho do najmenších detailov.
Zákazníka ti pomôže lepšie spoznať aj Value Proposition Canvas Model, vďaka ktorému zistíš nielen to, kto je tvoj zákazník, ale aj to, prečo by mal mať záujem o tvoj produkt. Práve tento model sme krok za krokom rozoberali na jednom z našich live streamov. Pozri si ho!
Value Proposition Canvas Model. Zdroj: strategyzer.com
4. Urob si prieskum trhu a konkurencie
Ďalší dôležitý míľnik. Neustále zhromažďovanie dostupných a relevantných informácií o trhu a konkurencii je „must have“ počas celej doby podnikania. Môžeš vychádzať zo štatistík, diskutovať s odborníkmi, použiť dotazníkové prieskumy, alebo použiť ďalšie iné formy získavania informácií.
Na začiatku musíš spoznať svoju konkurenciu. Presne si ju zadefinovuj a začni s pátraním. Mal by si získať odpovede na základné otázky: „Kto je moja konkurencia? Aké sú jej silné a slabé stránky? Aký má podiel na trhu? Ako sa prezentuje? Aké komunikačné kanály so zákazníkmi využíva? Ako ju vnímajú zákazníci, čo o nej hovoria? Aká je jej finančná situácia? Ako sa vzájomne odlišujú naše produkty?“.
Pri analyzovaní svojho konkurenta môžeš využiť aj známu SWOT analýzu, teda vytýčiš jeho slabé a silné stránky, a príležitosti a hrozby z prostredia.
Týmto a ďalším krokom sa venujeme aj my, v našom trojmesačnom bezplatnom programe ŠTART. Pomôžeme ti s rozbehnutím tvojho nápadu a počas týchto mesiacov zistíš, či je tvoj nápad realizovateľný a životaschopný. Prinášame ti príbehy a skúsenosti projektov EDUZO, Pípni To a Elang, ktoré si ŠTARTom už prešli.
EDUZO
„V našom projekte sa zaoberáme vývojom aplikácie na zlepšenie výučby cudzích jazykov na základných a stredných školách. Chceme to dosiahnuť za pomoci digitalizácie v školstve. Preto vyvíjame aplikáciu, ktorej základná funkcionalita bude dostupná zdarma pre všetkých školákov. V aplikácii budú už pripravené študijné materiály podľa aktuálnych študijných plánov a učebníc. Vďaka inteligentným algoritmom sa bude žiak vždy učiť len to, čo nevie a opakovať si spôsobom, aby porazil krivku zabúdania. Vďaka tomu sa bude učiť nie len na to, aby spravil najbližší test, ale aby si vedomosti trvalo uložil. Moderné technológie umožňujú prijať informáciu naraz viacerými spôsobmi, ako aj priamo interagovať s aplikáciou slovom a písmom. Kombináciou týchto faktorov sa žiaci vedia učiť naozaj rýchlo a efektívne“, povedal Andrej Skatulla z tímu EDUZO.
„Pri prihlasovaní do inkubátora STU sme ešte stále formovali myšlienku toho, čo chceme vlastne robiť. Počas pôsobenia v InQb sme sa tešili najmä z príjemných a dobre vybavených priestorov pre naše potreby, kde sme sa mohli stretávať a pracovať. Tu nás tiež postrčili k tomu, čo sme odkladali alebo nerozpracovali tak detailne, ako by bolo vhodné. Myslím tým hlavne biznis model a finančný plán, ale aj vytvorenie prezentácie s ucelenou myšlienkou nášho projektu. Aktuálne pracujeme na programovaní aplikácie a vytváraní obsahu pre základné a stredné školy“, uviedol Andrej Skatulla z tímu EDUZO.
PÍPNI TO
Produkt Pípni To. Zdroj: Pípni To
"Sme študenti štvrtého ročníka na gymnáziu Školská 8 v Považskej Bystrici. Náš projekt Pípni To sa zaoberá dnes už povinnou registráciou žiakov a študentov pri vstupe do škôl. Momentálne študenti pri registrácií používajú prívesky s čipom alebo čipové karty, ktoré sú v mnohých ohľadoch nepraktické. Veríme, že študenti si chcú uľahčiť stále hromadiace sa povinnosti a preto sme sa rozhodli spojiť čip s mobilom, ktorý majú študenti vždy po ruke. Pípni To je malá okrúhla nálepka na mobil, v ktorej je čip. Študenti určite uvítajú aj jej dizajnové prevedenie, ktoré si môžu sami vybrať či navrhnúť", uviedol Filip Brzý z tímu Pípni To.
"Pred príchodom do INQB sme mali už hotový produkt aj zopár predaných kusov. No ako začínajúci podnikatelia sme nevedeli, či si náš projekt dokáže na seba zarobiť a aké kroky je k tomu potrebné vykonať. V programe ŠTART sme sa naučili ohodnotiť životaschopnosť nášho projektu, či už po finančnej stránke alebo organizačnej. Dozvedeli sme sa, prečo je dôležité spísať si jednotlivé kroky a využívať podnikateľský plán a finančný plán, či už pre seba alebo investora. Za to všetko sme veľmi vďační", povedal Filip Brzý z tímu Pípni To.
ELANG
Anežka Železňáková predstavuje ELANG na podujatí InQb, Startup Pitch.
FOTO: archív Univerzitný technologický inkubátor STU InQb
„Náš startup vznikol vďaka školskému projektu, ktorý sme z pôvodnej podoby postupne pretvárali na systém pre monitorovanie KEG sudov pre oblasť gastronómie ´Cask’. Cask vyvíjame tak, aby sme vytvorili komplexné riešenie pre prácu so sudmi a ťažkosti spojené s ňou v priateľskom a jednoduchom prostredí, ktorým je mobilná aplikácia. Zákazníkovi ponúkame sledovanie aktuálneho stavu sudov, včasné notifikácie pri potrebe výmeny sudov, či čistenia výčapného systému; sledovanie dlhodobej spotreby a histórie predaja, či reporty, s ktorými inventúra trvá pár kliknutí v appke. Na tracking údajov využívame IoT váhu, ktorá okrem spracovania údajov pre appku slúži aj na jednoduchú manipuláciu s ťažkými sudmi za pomoci pohyblivých koliesok“, povedala Anežka Železňáková z tímu ELANG.
„Do InQb sme prišli len ako technici s myšlienkou o produkte, ktorí o podnikateľskom prostredí veľa nevedeli. Z programu ŠTART sme vyšli ako tím, ktorý svojim zariadeniam dal kontúry, rovnako ako sme sa na konci programu vedeli orientovať aj v biznisových, právnych či ekonomických otázkach, ktoré nám, ako technikom dovtedy takmer nič nehovorili“, uviedla Anežka Železňáková z tímu ELANG.
YOUTH
Oliver a Giorgio z tímu YOUTH na Forbes 30 POD 30.
FOTO: archív Univerzitný technologický inkubátor STU InQb
"Sme startup, ktorý vytvára online platformu pre študentov maturitných ročníkoch stredných škôl, kde budú môcť vidieť a naučiť sa všetko potrebné na maturitu. Robíme to formou krátkych videí, audio trackov a testov, v ktorých budú mať prehľadne zoradené všetko potrebné na to, aby zmaturovali. Naša platforma má byť schopná poskytnúť našim klientom komplexnosť vedomostí spojenú s jednoduchým vysvetlením, moderným spracovaním a individuálnym prístupom", povedal Filip Blaškovič z tímu YOUTH.
Do InQb sme prišli ako mladí chalani s (podľa nás) nápadom za milión a mysleli sme si, ako ľahko to za mesiac dáme dohromady. Ako sme nastúpili, začali sme pracovať s mentormi a zistili, že to vôbec nie je také ľahké, ako sa zdalo. Zakaždým sa objavil nejaký nový problém, mentori nám dobre poradili, zvládli sme to a prišli na to, o aký kus sme sa posunuli ďalej. Inkubátor učinil zadosť svojmu menu a doslova nás inkuboval. Podporoval náš nápad, poskytol nám priestor na prácu, kriticky nás kontroloval a hlavne nás dostal na úplne inú úroveň. Momentálne po programe ŠTART máme značnú časť práce za nami, rozpracovávame nové aspekty a problémy, natáčame videá a tvoríme obsah. V budúcnosti určite plánujeme aj naďalej spolupracovať s InQb a odporúčam každému mladému človeku s dobrým nápadom, aby zaklopal na dvere na 1. poschodí bloku E na FEI STU v Bratislave, ktoré sú vždy otvorené novým nápadom a začal tvoriť budúcnosť seba i svojich klientov", uviedol Filip Blaškovič z tímu YOUTH.