Zuzana Pilčíková: Esenciou úspešnej kariéry je kombinácia viacerých oblastí

Zuzana Pilčíková: Esenciou úspešnej kariéry je kombinácia viacerých oblastí

Zuzana Pilčíková, medzinárodná podnikateľka žijúca v Dubaji, už niekoľko rokov pôsobí na medzinárodnom trhu ako mentorka v oblasti online marketingu a je spoluzakladateľkou softvéru Mentortools. Študovala na Ekonomickej univerzite, ale svoje prvé zamestnanie strávila na pozícii dátovej analytičky vo Viedni. Kľúčom k úspešnej kariére je podľa nej najmä schopnosť prepojiť viacero odborov. 

V rozhovore sa dozviete:

  1. Ako sa Zuzana dostala k podnikaniu na medzinárodnom trhu. 
  2. Prečo je výhodou pracovať v oblasti, ktorú ste nevyštudovali.
  3. Ako vyzerá práca online marketérky na medzinárodnom trhu.
  4. Čo najčastejšie radí svojim klientom. 
  5. Čo by robila inak, keby mohla vrátiť čas.
  6. Akí ľudia sa na podnikanie nehodia.
  7. Čo považuje za výhody podnikania.
  8. Prečo si vybrala ako miesto, odkiaľ podniká, práve Dubaj. 
  9. Aké rozdiely vníma medzi podnikateľským prostredím v Dubaji a na Slovensku.
  10. Čo radí mladým, ktorí nevedia, či je podnikanie aj pre nich. 

Čo si vyštudovala a ako si sa dostala k podnikaniu na medzinárodnom trhu?

Som jeden z mnohých ľudí, ktorí sa nevedia rozhodnúť pre jednu vec, ktorá ich napĺňa a baví. Vždy som brala ako neskutočnú limitáciu, že si mám vybrať len jednu oblasť, ktorej sa budem doživotne venovať. Nakoniec som sa rozhodla pre medzinárodné vzťahy a neskôr pre medzinárodný obchod na Ekonomickej univerzite. To medzinárodno tam bolo od začiatku. 

Už počas bakalára som vedela, že chcem ísť po škole pracovať aspoň na pár rokov do zahraničia. Začala som si na Profesii vyhľadávať konkrétne pozície v Rakúsku, ktoré by som mohla robiť ako absolventka. Zakrátko som zistila, že ak skombinujem IT a ekonomické zameranie, nebudem musieť byť v technike okamžite expertka. Keď som išla v piatom ročníku na Erasmus do Viedne (pozrieť si tam živnú pôdu do budúcna), pridala som si k mojim bežným predmetom ešte dva IT predmety. Veľa ľudí mi hovorilo, že kto by už len hľadal absolventku Ekonomickej univerzity na IT pozíciu v Rakúsku. Ešte pred získaním diplomu som však mala podpísanú zmluvu v najznámejšom startupe a mala som lepší plat ako väčšina Rakúšanov

Zakrátko som si na mojej prvej pozícii na plný pracovný úväzok uvedomila, že je jedno, ako zaujímavá moja práca je, stále ma obmedzujú jej sylaby. Mala som robiť len dátovú analýzu. (I keď, ja som stále nahliadala do ostatných oddelení a nevedela som sa zbaviť mojej zvedavosti.) Počas zamestnania som už vtedy robila webstránky v niekoľkých jazykoch ako projekty povedľa, ktoré mi dávali priestor robiť viac činností, ako len IT, čo som mala bežne v práci. 

Možno taká vsuvka, kto chce podnikať medzinárodne, môže sa buď presťahovať do inej krajiny a  prípadne sa tam na začiatok zamestnať alebo ak má už niekto úspešné podnikanie na Slovensku, môže osloviť zahraničných podnikateľov a pokúsiť sa o partnerstvá. Osobne odporúčam aspoň na pár rokov vycestovať, teraz totiž existuje veľká komunita ľudí, ktorá žije "jet set lifestyle" (stále na cestách) a to je pre podnikateľov, ktorí chcú podnikať globálne, to najlepšie. 

Podniká z Dubaja
(Zdroj: Zuzana Pilčíková)

Páči sa mi, že si sa rozhodla naučiť sa niečo úplne mimo tvojej parkety. Nemala si z toho rešpekt?  

Tiež som mala obavy, ako každý človek. Strach však nesmie ovládať naše rozhodnutia, pretože tie by mali vždy vychádzať z reálneho plánu. Ja som na konci štúdia vedela, že chcem pracovať v IT. Mala som dve možnosti. Povedať si, že to nedám, že za rok zo mňa programátor nebude a nechať to tak. Ja som sa rozhodla hľadať spôsob, ako to dosiahnuť môžem. A tak som si vybrala časť IT (databázy, SQL, excel) a skombinovala som ju s mojím zameraním (ekonomika). Má to aj svoju výhodu, pracovať v niečom, čo sme nevyštudovali. Núti nás to pracovať vedomejšie, pozornejšie a napríklad si po sebe v tomto prípade skontrolovať kód, čo mnohí s IT štúdiom podceňovali a potom mali väčšiu chybovosť.

V súčasnosti potrebujeme ľudí, ktorí vedia jednotlivé oblasti prepájať. Naše školstvo je v tomto trošku zastarané. Pracovné pozície už nie sú také, ako pred dvadsiatimi rokmi. Školstvo nám ponúka zväčša tematicky jednotvárne odbory, ktoré však nezodpovedajú tomu, čo z nás urobí úspešných zamestnancov alebo podnikateľov. 

Podnikateľská činnosť kombinuje mnoho rôznych smerov, ktoré jeden odbor na vysokej škole pokryť nedokáže. Ak si ekonóm, očakáva sa od teba, že sa budeš koncentrovať len na túto jednu oblasť. A pritom, esenciou úspešnej kariéry je práve kombinácia rôznych oblastí. Si ekonóm a zaujíma ťa aj technický svet? Pridaj si dodatočné hodiny aj z IT, neskutočne ti to pomôže! 

Vnímam to tak, že univerzity majú ešte jeden nedostatok. Vychovávajú skôr zamestnancov ako podnikateľov. Zadajú študentovi úlohu a nepozeraj ani doprava, ani doľava, na nič sa nepýtaj, jednoducho ju urob. Z takéhoto študenta vyrastie človek so zamestnaneckým mindsetom. Neustále bude čakať na ďalšie pokyny. 

Online marketérka Zuzana Pilčíková
(Zdroj: Zuzana Pilčíková)

Ako vyzerá práca online marketérky na medzinárodnom trhu?

Ako online marketérka sa venujem nielen úplným začiatočníkom v podnikaní, ale aj podnikateľom, ktorí už dlhodobo úspešne podnikajú a pomáham im etablovať sa na online trhu. Začiatočníkom poskytujem komplexné know-how od analýzy trhu a konkurencie cez tvorbu vlastného portfólia až po získavanie zákazníka. Odborníci, ktorí už podnikajú, odo mňa očakávajú pomoc v konkrétnej vybranej oblasti, vždy tam, kde sami cítia svoje slabé miesta v tom celom komplexnom procese predaja online. Je pre mňa dôležité, aby sme sa s klientmi vždy pozerali aj do budúcnosti ich podnikania, aby po skončení mentoringu nezostali zmätení, ako majú ďalej pokračovať.

Mojím najväčším fokusom je softvér Mentortools. Je to členská sekcia, niečo ako e-shop, pre digitálne produkty. Pričom každý podnikateľ má vďaka softvéru Mentortools vlastnú členskú sekciu pod svojou doménou, so svojím dizajnom a s plnou kontrolou nad svojimi obsahmi - presne tak, ako sú na to zvyknutí napríklad pri vlastných webstránkach. Členskú sekciu využívajú sólo podnikatelia, odborníci, vzdelávacie inštitúty a dokonca malé a stredné podniky. Mentortools umožňuje tvorbu a predaj digitálnych produktov a okrem toho mnou ďalších skvelých funkcií ako tvorbu samovyhodnocovacích kvízov, tvorbu vlastných komunít, či rozposielanie prístupov ku digitálnym kurzom alebo e-knižkám priamo na mail. Ponúkame ho na anglicky, nemecky a teraz aj česko-slovensky hovoriacich trhoch. Náš softvér sa neustále rozrastá, pribúdajú nové funkcie a možnosti integrácie s rôznymi inými softvérmi.

Máš nejaké tipy, ktoré často opakuješ svojim klientom?

Jeden z najčastejších postupov, ktoré podnikateľa na začiatku zdržia a možno ho od podnikania dokonca odradia, je túžba po prvom produkte, ktorý bude univerzálnym riešením pre každého. Biznis začiatočníkov vždy motivujem k tomu, aby začali tvoriť menšie produkty a sústredili sa predovšetkým na marketing, predaj a spätnú väzbu. Mnoho začiatočníkov podceňuje analýzu trhu na úplnom začiatku a následnú optimalizáciu po prinesení produktu na trh. To robí z binárneho scenára (úspech/neúspech) multidimenzionálnu stratégiu, s ktorou sa dá pracovať dlhodobo.

Spoluzakladateľka Mentortools Zuzana Pilčíková
(Zdroj: Zuzana Pilčíková)

Keby si mohla vrátiť čas, robila by si niečo inak?

Podnikanie je neskutočná práca s vlastným egom. Každý motivačný článok píše väčšinou len tie pekné veci, že podnikateľ je sám sebe pánom a podobne. Podnikanie je však aj o prekonávaní prekážok a o videní hodnoty svojej práce bez pravidelnej pochvaly od druhých ľudí. Človek si musí uvedomiť, že keď spraví napríklad webovú stránku, nikto za ním nepríde a nebude mu tlieskať. Samozrejme, že môže získať spätnú väzbu od návštevníkov svojho webu, ale v dennej agende treba riešiť omnoho viac ako to, čo zákazník vidí. Je však samozrejmé, že naši zákazníci nebudú chváliť našu SEO stratégiu a systematické účtovníctvo. Podnikateľ si musí byť sám vedomý hodnoty svojej práce. Musí hľadať motiváciu v sebe.

Niekedy je to osamelá cesta. Je preto dobré nájsť si okolo seba ľudí, ktorí sú tiež podnikatelia. Toto je veľmi dôležitý bod, ktorý som možno na začiatku nechápala. Veľmi veľa skvelých vecí je zadarmo a dá sa z nich neskutočne profitovať. Lenže my sa mnohokrát už automatizovane pozeráme na cenovku. Podnikatelia sú podľa mňa jedni z najsrdečnejších ľudí. Robia neskutočné veci, dávajú ľuďom prácu, majú víziu, sú disciplinovaní, pracujú so svojím egom, emóciami, dokážu sa navzájom podporovať. 

Existujú nejaké typické vlastnosti podnikateľa? Akí ľudia sa na podnikanie naopak nehodia? 

Neexistujú spoločné znaky dobrého podnikateľa. Každý je iný a tým pádom osloví aj inú cieľovú skupinu. Skôr existujú znaky človeka, ktorý ešte nie je pripravený na podnikanie, ale aj tu sa dá veľa vecí meniť, keď človek chce. 

Nie je dobré, keď človek sleduje, čo si o ňom myslia druhí a je to pre neho dôležité. Nemôže brať do úvahy rady ľudí, ktorí nikdy nepodnikali, pretože oni sami nevedia, ako to funguje. A potom, keď sa podnikateľovi nebude dariť (či už krátkodobo alebo dlhodobejšie), bude mať stres nielen z možného neúspechu, ale aj z toho, ako vyzerá pred ostatnými.

Zuzana Pilčíková
(Zdroj: Zuzana Pilčíková)

Čo považuješ za výhody podnikania?

Podnikanie je pre ľudí, ktorí radi pracujú. Nie je pre ľudí, ktorí povedia, mám finančné problémy a idem podnikať. Úspech v podnikaní sa deje za zavretými dverami. Závisí práve od tých denno-denných rozhodnutí, disciplíny, pevnej vôle a aktivít, ktoré nie vždy zaručujú okamžitý výsledok. Teraz som mala zákazníčku, ktorá bola za mnou v Dubaji a hovorila, že peniaze, ktoré investovala do mojej služby, boli doteraz najlepšie zužitkované peniaze v jej živote.

Výhod je mnoho. Tá sloboda vo vlastnom živote, čo chcem robiť, kedy a akým spôsobom. Som podnikateľka povolaním, nie zamestnaním. Prakticky síce nemám víkendy a sviatky, ale na druhej strane ich mám vtedy, keď chcem. Cestujem približne desaťkrát do roka. Nedávno som bola v Londýne, predtým na Islande, v Chorvátsku, v Rakúsku, na Slovensku, teraz letím do Rakúska, zastavím sa opäť aj na Slovensku. Potom idem do Talianska a na tri týždne do Lisabonu a môžem odtiaľ pracovať. Toto bežný zamestnanec urobiť najskôr nemôže. Každý vie svoj životný štýl ohnúť a priblížiť k tomu, čo mu pasuje najviac. Namiesto finančnej slobody a sladkého ničnerobenia podnikanie radšej vnímam ako možnosť flexibilného života a príležitosti budovať. Dôležité však je, že toto nie je ultimátne najlepší životný štýl pre úplne každého, ale pre ľudí, ktorí si cenia flexibilitu a osobnú slobodu môže byť kľúčom k osobnému šťastiu.

Aké slovo vystihuje tvoj podnikateľský životný štýl?

Flexibilita. Keď idem na dovolenku, pracujem popri tom. Baví ma to, čo robím, ale keď chcem, tak zavriem počítač a robím si svoje. Vždy je to o disciplíne a pevnej vôli. Keby som teraz mala sto miliónov na účte, aj tak pracujem. Reálne poznám ľudí, ktorí pracujú, aj keď oni aj ich deti by do konca života pracovať nemuseli. Toto je aj jeden z dôvodov, prečo som v Dubaji. Spoznávam tu neskutočných ľudí, ktorí úplne zmenili môj pohľad na fungovanie života, na biznis, či bohatstvo. A vďaka cestovaniu môžem ešte viac nahliadať do životov a mindsetu ľudí, ktorí sa celoživotne nainfikovali motiváciou podnikať. 

Prečo podnikáš práve z Dubaja?

Zase som na to išla logicky. Aj na začiatku môjho podnikania som žila vo Viedni, i keď blízko, ale stále v zahraničí. Ako sa moje činnosti rozrastali, prichádzala otázka, či zostanem v Rakúsku, či sa vrátim na Slovensko alebo či potrebujem ešte viac stimulov pre môj podnikateľský rast.

Následne som sa pozrela na to, kde by som chcela žiť. Priznám sa, najskôr som intenzívnejšie premýšľala nad Cyprom. Avšak, vedela som, že ak chcem vycestovať, musí to byť niekam do svetovej metropoly. Zdravotná starostlivosť, privátne školy, úrady, všetko je tu nadštandardné, každý má svoj základný luxus, pričom podnikateľské prostredie je liberalizované a dynamické.

Zuzana Pilčíková online marketérka
(Zdroj: Zuzana Pilčíková)

Aký rozdiel vnímaš medzi podnikateľským prostredím v Dubaji a na Slovensku?

Sú to dva odlišné svety a porovnanie je pre každého podnikateľa subjektívne. Online podnikanie ponúka možnosť globálneho podnikania a flexibility. Podnikatelia z rôznych oblastí by mali preto na toto porovnanie najskôr rôzny názor. Výhodou podnikania na Slovensku je možnosť networkovať a veľmi rýchlo sa zaradiť do špičky. Taktiež je jednoduché priniesť niečo zo zahraničia a etablovať to na slovenskom trhu. Konkurencia je v Dubaji oveľa vyššia. Avšak, administratíva a podmienky podnikania oveľa prijateľnejšie. Ak by som mala niekomu poradiť, nech určite skúša, akokoľvek hrôzostrašné to je, je ľahšie skúšať na začiatku podnikania, kým ešte nie je človek ukotvený v jednom administratívnom systéme a nepracuje s príliš vysokými nákladmi na neskoršie manévrovanie.

Čo by si poradila mladým ľuďom, ktorí uvažujú nad podnikaním, ale nevedia, či je to pre nich? 

Ja by som každému navrhovala, aby išiel do podnikania vtedy, keď má pocit, že ho jeho špecializácia limituje alebo keď je večne zvedavý a chce sa vzdelávať v rôznych oblastiach. Na druhej strane, čo sa týka mladých ľudí, ak chcú ísť do podnikania, mali by to vyskúšať a neodkladať “na lepšiu dobu”. Mladý človek ešte nemá záväzky. Nemá hypotéku, deti, čo znamená, že vie prežiť aj z mála a reálne zatiaľ nemá čo stratiť. Musí počítať s tým, že sa bude musieť veľa učiť a že prvému zárobku predchádza veľa práce. Na začiatku je možno nepríjemné sledovať, že môj rovesník je už na manažérskej pozícii a ja robím ešte len pristávacie stránky. Práve tu pomôže dobrý networking a spoznávanie ďalších podnikateľov. 

Presne pre toto máme inkubátor STU, presne pre toto robíme mentoring, pretože chceme, aby tí ľudia dostali vplyv od podnikateľov, inak sa tu môžu cítiť osamelo. Práve podnikatelia - mentori ich okrem obsahovej stránky dokážu navigovať prvými úspechmi ako aj neúspechmi. Táto kvalita sa nedá hľadať u rodiny a blízkych priateľov, u ktorých tieto podnikateľské skúsenosti absentujú. Naši blízki sú našou psychickou podporou, avšak namiesto schopnosti pracovať a rásť na trhu, nám môžu skôr uškodiť. Dávajú nám rady, ktoré často nie sú podložené faktami a skôr kopírujú mýty širšej spoločnosti o podnikaní. 

Posledná rada: pre každého funguje niečo iné a je na každom začínajúcom podnikateľovi, aby sa najprv oboznámil s niekoľkými možnosťami a až potom budoval svoj podnikateľský štýl. Neexistuje úspech - neúspech, ale strategické plánovanie svojich časových kapacít a kapitálu a pre každý neúspech existuje dôvod, prečo to nevyšlo a existuje cesta, ako sa to dá zlepšiť - držím palce kolegom podnikateľom a ďakujem za možnosť tohto rozhovoru! 

Newsletter

Začítaj sa do našich noviniek a získaj tipy na inšpiratívne podujatia.

Pridaj sa k nám!
Zadajte správnu emailovú adresu
Už som registrovaný