Jacob Pichna: 10 životných lekcií, ktoré som získal počas pobytu v San Franciscu
Možno aj vy máte predstavu o tom, ako vyzerá svet podnikateľa v San Franciscu. Samoriadiace autá, ktoré jazdia z jedného pracovného stretnutia na druhé na slnkom zaliatej ceste Sanfranciského zálivu a zo zapnutého rádia hrá soundtrack od Red Hot Chilli Peppers. Je to síce krásna predstava, ale veľmi vzdialená od reality. Preto verím, že vám v nasledujúcich riadkoch priblížim skutočnú realitu startupistu počas môjho pobytu v San Franciscu.
Pozývame vás nahliadnuť do sveta Jacoba Pichnu, co-foundera startupu sommifyAI, ktorý je členom v Univerzitnom technologickom inkubátore STU a ktorý vám priblíži reálny život podnikateľa v San Franciscu. V oblasti, ktorá je známa aj ako mekka najväčších a najznámejších IT spoločností, ako napríklad Apple, Meta, Cisco či Intel. Jacob strávil minulý rok v San Franciscu 3 mesiace vďaka fínskemu programu SILTA a spätne po 1 roku zhodnotil, ako táto skúsenosť ovplyvnila jeho prácu v startupe sommifyAI.
SommifyAI je inteligentný someliér, ktorý dokáže párovať vhodný typ vína k jedlu. Ich prvým najväčším zákazníkom bola spoločnosť Tesco. V rámci vianočnej ponuky si mohli zákazníci vybrať vhodné víno k jednotlivým pripravovaným pokrmom alebo ingredienciám.
1. Rýchlosť je dôležitá
Život v San Franciscu beží naozaj veľmi rýchlo. Ľudia, inovácie, myšlienky sa pohybujú závratnou rýchlosťou. Revolúcia v oblasti umelej inteligencie v mekke IT spoločností ma naučila to, že je potrebné udržať krok s konkurenciou, ktorá je v San Franciscu veľmi vysoká.
Lekcia do života: V sommifyAI sme sa zhodli na tom, že od nápadu po fungujúce MVP (poz. red.: Minimum Viable Product) nemôže prejsť dlhšie obdobie ako týždeň. Je veľmi dôležité za veľmi krátky čas otestovať si riešenie, zistiť na neho spätnú väzbu a nedostatky čo najrýchlejšie zapracovať. Čím skôr zožnete neúspech, tým skôr pochopíte ako veci fungujú a môžete sa posunúť ďalej.
2. Zabudnite na dokonalý produkt
V tesnom závese za rýchlosťou života v San Franciscu, nasleduje úroveň rozhodovania zákazníka, ktorá v kombinácii s rýchlosťou života je silným spôsobom tvorby riešení. Dôležité je preto vytvorený produkt ukázať čo najväčšiemu počtu relevantných ľudí, aby ste naň získali spätnú väzbu a mohli zapracovať pripomienky. Tento kolobeh by sa mal viackrát opakovať. Takýmto spôsobom budujete riešenie, ktoré skutočne rieši zákaznícky problém. Je to ťah na bránku, po ktorom je možné rýchlejšie získať kapitál do startupu.
Lekcia do života: My sme však na to išli z opačného konca. Chceli sme vytvoriť perfektný produkt v tajnosti a potom ho ukázať zákazníkom/ľuďom, pričom sme zistili, že sme vykonali veľmi veľa nesprávnych predpokladov a museli sme produkt prerobiť. Teraz už ani nezačneme vyvíjať nejakú funkcionalitu alebo riešenie, pokiaľ nevidíme „ťah na bránku“.
3. Intenzívny networking
Možno si myslíte, že viete, ako funguje networking. Keď však prídete do San Francisca, tak zistíte, že networking tu funguje úplne odlišne. Desiatky až stovky ľudí sa vás na podujatiach pýtajú: „Čo robíš“ a s touto otázkou utekajú za ďalším človekom zo sveta startupov, korporácií, či VC fondov. Tento spôsob je efektívny na nájdenie zaujímavých hĺbkových rozhovorov, čo je veľmi praktické, ale pre nás Európanov trochu prekvapujúce.
Lekcia do života: Jediná a dosť zrejmá lekcia je ísť do spoločnosti a nájsť si svoj spôsob, ako čo najlepšie využiť podujatia vo svoj prospech a rozpoznať, aké typy podujatí sú pre vás tie najrelevantnejšie.
4. Majte pripravené viaceré prezentácie
V San Franciscu musíte byť neustále pripravení na 15 sekundovú prezentáciu vášho nápadu, aby ste vedeli trefne odpovedať na otázku „Na čom pracuješ?“ Vaša odpoveď musí byť jednoduchá a zrozumiteľná. Túto lekciu som sa naučiť po pár týždňoch v San Franciscu, keď som videl, že ľudia sa na mňa po 3 minútach dlhého komplikovaného monológu znudene a nechápavo pozerajú.
Lekcia do života: Dôležité je byť pripravený a mať upravené viaceré variácie prezentácií: 15 s, 1 min., 3.min pre dve rozdielne publiká: zákazníkov a investorov. Ideálne je, ak ich nebudete čítať a viete ich povedať z hlavy aj o polnoci.
5. Buďte sami sebou
Aj keď možno máte nejaký plán, ktorý chcete dodržiavať, skúste naň zabudnúť. Buďte autentickí, nevnucujte sa ostatným a jednoducho sa rozprávajte a užívajte si podujatia a stretnutia s úžasnými ľuďmi, ktorých stretnete.
Lekcia do života: Dôležité je si pamätať, že skutočné rozhovory vznikajú iba interakciou z obidvoch strán a vďaka nim sa môžete posúvať dopredu. Niekedy je však pre startupového nadšenca, ktorý je zanietený pre svoju firmu, ťažké zabudnúť na biznis a vyhnúť sa monológu. Je to však niečo, čo sa dá naučiť.
6. Vyberajte si relevantné podujatia
V San Franciscu sa koná niekoľko paralelných podujatí vhodných pre startupistov. Možno sa vám stane, že v rovnakom čase sa konajú ďalšie tri alebo štyri inšpiratívne podujatia, na ktorých by ste chceli byť a vy si môžete vybrať jedno. Nezúfajte. Nezabudnite na to, že ste v San Franciscu. Aj na ďalší deň bude ďalších sedem podujatí, ktorých by ste sa zúčastnili a nebudete môcť, lebo budete musieť pracovať.
Lekcia do života: Učte sa riadiť svoj FOMO (strach zo zmeškaných aktivít) a vyberajte si iba také podujatia, ktoré vám prinášajú najväčšiu hodnotu.
7. Myslite vo veľkom
Investori v Amerike rozmýšľajú úplne odlišne. To, čo sme my v sommifyAI považovali za veľké, v San Franciscu bolo malé. Vaša vízia budúcnosti musí byť revolučná, pretože len veľké myšlienky stoja za presadzovanie. Ak chcete kvantifikovať veľkosť vášho biznisu, musíte byť schopní ukázať, ako sa váš produkt stane unicornom (valuácia firmy nad 1 miliardu dolárov), ideálne s produktom, ktorý sa rýchlo škáluje.
Lekcia do života: V sommifyAI vždy, keď sa rozhodujeme o tom, čo budeme robiť ďalej, musíme sa zamyslieť nad tým, či to, čo robíme, nám pomôže stať sa jednorožcom.
8. Pomoc z inkubačného alebo akceleračného programu
Existuje nespočetné množstvo informácií a vzdelávacích zdrojov pre startupy, ale ten, na ktorý sa opakovane odkazuje vo svete je Y Combinator zo San Francisca. Byť zapojený v nejakom akceleračnom alebo inkubačnom programe, vám určite uľahčí navigáciu vo výzvach, ktoré vás budú čakať na vašej podnikateľskej ceste.
Lekcia do života: Vždy, keď čelíme novým prekážkam a výzvam, ako napríklad teraz, keď zostavujeme prezentáciu pre ďalšie kolo financovania, používame YC ako primárny zdroj informácií. Aj zapojenie sa do inkubačného alebo akceleračného programu vám pomôže určiť smer a spôsob, ako dosiahnete váš vytýčený cieľ.
9. Nezabudnite na to, že nie všetci sú „early adopters“
Každý startupista, ktorý na trh prináša nový produkt alebo službu je často konfrontovaný so zamietavými odpoveďami. Dôležité je preto sústrediť sa na segmenty a zákazníkov, ktorí dokážu rýchlejšie uzatvoriť biznis, s tzv. „early adopters“. Až potom sa môžete vrátiť k zákazníkom, ktorí na začiatku povedali „nie“.
Lekcia do života: Sústreďte svoje úsilie na oblasti, ktoré majú jasný cieľ. Nemárnite čas nad zákazníkom, ktorému by ste mohli pomôcť, ale on o vašu pomoc nestojí. Je to strata času pre každého. Možno by dobrý predajca povedal, že máte vytvoriť lepší príbeh, ale spolupráce s firmami, ktoré ste museli dlhodobo presviedčať o vašom produkte, budú zložité.
10. Vlastná skúsenosť je na nezaplatenie
Desiaty bod je bonusový, pretože najlepšie sa učíte na vlastnej skúsenosti, tak vám teraz doprajem zážitok, aby ste sa inšpirovali našim produktom – inteligentným someliérom.
Ak by ste mali akékoľvek otázky, pokojne ma kontaktujte na: jacob@sommify.ai.
Originál článok v anglickej verzii si prečítate na stránke Silta House.
Autor: Jacob Pichna
Foto: archív Jacob Pichna, Tibor Rozsár