Na čo si dať pozor pri prieskume trhu?

Kategória: Manažment, marketing a obchod | Pridané: 23. 02. 2017 | Autor: Mária Boťanská

Na čo si dať pozor pri prieskume trhu?

Na čo si dať pozor pri prieskume trhu?

 

Každý jeden z nás sa už stretol s určitou formou prieskumu trhu. Prieskumov je vďaka digitalizácii čoraz viac a v spoločnosti začína prevládať názor: „ načo potrebujem prieskum cez agentúru však pár otázok viem vytvoriť aj ja a aj sa spýtať svojich známych.“ Je však takýto postoj správny?

Iba do určitej miery.

Prieskum totižto nie je len o napísaní pár otázok a získavaní odpovedi, ale jeho základnou esenciou je správny výber účastníkov, respondentov.

Čo to v praxi znamená?

Pozrime sa na pár príkladov.

 

Pán Marek si chce otvoriť novú reštauráciu v Žiline. Vie, že reštaurácii tu je dosť, tak sa rozhodne ju zamerať na orientálne jedlá. Spýta sa svojich známych, priateľov čo si o tom myslia. Dozvie sa, že je to úžasný nápad, že niečo také tu ešte nie je a mal by ísť do toho. Avšak pol roka po otvorení, pán Marek ma reštauráciu prázdnu. Prečo?

Pretože jeho známi a priatelia nemusia reprezentovať obyvateľov Žiliny a zároveň dobrý nápad nie vždy stačí.

Ako mal teda vyzerať Marekov prieskum?

Marek sa mal pýtať aspoň 100 obyvateľov Žiliny rôzneho veku a pohlavia, ako často reštaurácie celkovo navštevujú, ako často chodia do špeciálnych reštaurácii, ako často by išli do tej jeho a koľko by tu boli ochotní zaplatiť za jedlo.

Z takéhoto prieskumu by mu mohlo vyjsť, že obyvatelia Žiliny síce chodia do reštaurácii, ale tie špeciálne navštevujú v priemere raz za 6 mesiacov a sú ochotní za jeden obed zaplatiť do 8€, zatiaľ čo Marek ponúka jedlá za 10€. Marek by tak vedel, že musí pozmeniť svoj podnikateľský plán a ušetril by si polročné náklady.

Druhým príkladom je pani Lucia z Bratislavy, ktorá sa rozhodla si otvoriť e-shop s bio kozmetikou zahraničnej firmy, ktorá na Slovensku nie je dostupná. Dlhodobo jej chýbali na Slovensku takéto produkty a jej kamarátky sa tiež sťažovali, že už nechcú používať len chemické produkty. Spýtala sa ich, čo si o takomto nápade myslia a všetky jej povedali, že je to výborný nápad, rovnaké názory našla aj na diskusných fórach.

Lucia teda kontaktovala zahraničného výrobcu, dohodla sa s ním na cenách a množstvách. Investovala do web stránky a propagácie cez sociálne siete, ale obrat, ktorý dosahovala, bol nižší ako očakávala. Prečo?

Lucia síce urobila všetko správne, avšak neuvedomila si, že jej kamarátky rozmýšľajú inak ako zbytok Slovenska. Oni ju poznajú a dôverujú jej.

Pani Lucia si mala urobiť prieskum aspoň na vzorke 500 respondentov, ktorí by reálne zodpovedali obyvateľstvu Slovenska. Mala sa pýtať žien rôzneho veku, z rôznych krajov a veľkosti bydliska. Mala sa spýtať koľko sú ochotné zaplatiť za sprchový gél, za šampón. Rovnako sa mala spýtať, kde tieto produkty nakupujú a či ich nakupujú na internete a ak nie, tak sa spýtať, čo by ich motivovalo tieto produkty na internete kúpiť. Taktiež mala zistiť koľko žien a hlavne ktoré, by si Bio kozmetiku kúpili a čo sú pre ne dôležité vlastnosti.

Dôležitou otázkou pri vstupe na trh je, kde je možné svojich zákazníkov osloviť a teda sa mala aj spýtať, čo je zdrojom informácií v tejto kategórii, prípadne zistiť, či je možné tie správne ženy osloviť cez sociálne siete.

Z poriadneho prieskumu by jej mohlo vyjsť, že 10% žien kupuje túto kategóriu na internete a len 1% by uvítalo e-shop z produktami v tejto cenovej kategórii. Zistila by, že ide najmä o ženy vo veku 35-45 rokov, ktoré si chcú dopriať, čítajú ženské magazíny, ale na sociálnych sieťach sú skôr neaktívne. Pani Lucia teda komunikovala nesprávne, lebo nepoznala svojich potenciálnych zákazníkov.

 

Kvalitný prieskum trhu do značnej miery ovplyvňuje úspešnosť implementácie nového nápadu. Vieme z neho zistiť, koľko sme schopní získať zákazníkov, či je nápad naozaj dobrý, prípadne nám z prieskumu vzídu nápady na úpravu konceptu, čím autorovi ušetrí nemalé finančné prostriedky. A práve v takýchto prípadoch je vhodné sa obrátiť na odborníkov, ktorí vám pomôžu otázky nastaviť tak, aby ste spoznali trh, na ktorý idete, aby ste spoznali budúcich zákazníkov a ich rozmýšľanie.

Na čo si dať pozor pri prieskume trhu? Mária Boťanská
V prieskume a marketingu som viac ako 15 rokov. Skúsenosti s prieskumom trhu som získala počas 7 rokov pôsobenia v spoločnosti GfK, kde som viedla postupne 2 oddelenia. Mojimi klientmi boli korporácie z FMCG, developingu, automobilového priemyslu. Svoje skúsenosti som následne spojila s marketingovou praxou v spoločnosti Palma. V posledných rokoch vediem vlastnú prieskumnú agentúru. Nerada ale člením projekty na významné a menej významné. Každý je dôležitý a jedinečný . Pre mňa sú významnejšie tie, keď môžem pomôcť slovenským firmám a podnikateľom pri ich strategickom rozhodovaní. Zobraziť profil